Tuesday 25 July 2017

DERRICK GREGORY, PEMUDA MELAYU DAN SINGH GANGSTER


Sambungan kesah Derrick Gregory.

Di bilik Pengarah Penjara, kami dihidangkan dengan minuman panas, roti dan satay. Kecuali aku yang masih gugup menyaksikan pelaksanaan hukuman gantung kali pertama, yang lainnya berbual-bual rancak, ketawa dan makan seperti tidak ada apa-apa yang berlaku.

Kami membiarkan masa berlalu selama setengah jam. Kemudian kami naik van semula menuju bilik bawah penggantungan. Menurut Jalil Che Din, masa senggang itu diberikan kerana ada kemungkinan banduan yang digantung tidak mati serta-merta. Jatuhan yang sempurna "clean fall" akan mengakibatkan leher banduan patah dan dia mati serta-merta. Jika jatuhan tidak sempurna, leher tidak patah, banduan akan mati terjerut. Ini memakan masa lebih lama. Sebab itu untuk memastikan banduan  telah benar-benar mati masa senggang 30 minit diberikan.

Bila kami sampai Pengarah Penjara nengarahkan pintu dibuka. Serta-merta bulu romaku meremang seolah-olah roh simati menerpa ke luar dari dalam bilik gelap itu. Aku lihat jasad Derrick Gregory tergantung secara mendongak ke atas. Beberapa warder menurunkan jasadnya yang tidak bernyawa lagi. Seorang doktor perubatan memeriksanya dengan menggoyamg-goyangkan lehernya. "the neck is broken, it was an instant death but the fall was not clean." kata doktor itu. Oleh kerana jasad itu terayun-ayun, tali gantung telah menghiris leher Derrick Gregory sehingga meninggalkan kesan luka sembelihan. Doktor tadi mengesat darah dan menjahit luka di leher simati dengan teliti dan hormat.


Kamar Penggantungan dengan lantainya terbuka

En Sabri memberitahu, pernah ada kes, banduan masih bernyawa selepas senggang 30 minit. Untuk menyegerakan kematiannya seorang warder muda yang gempal diarahkan memeluk tubuh banduan untuk menambahkan berat gantungan. "warder baru tu demam selepas menyempurnakan arahan algojo," cerita Sabri lagi. Jalil Che Din menerangkan pula, ada juga berlaku kes yang serupa di penjara lain. Cuma dalam peristiwa itu tubuh banduan diberi jatuhan yang kedua setelah tali gantung dipanjangkan. "Ini mesti dibuat kerana perintah mahkamah ialah gantung sampai mati. Oleh itu kita pastikan pesalah betul-betul mati akibat gantungan." jelasnya lagi.

En. Jalil Che Din menerangkan lagi, sehari sebelum digantung banduan terbabit akan dilawati Pengarah Penjara. Perintah mahkamah dibacakan dan banduan diberitahu hukuman akan dilaksanakan keesokan harinya. Banduan Islam akan digantung pada pagi Jumaat selepas subuh manakala banduan bukan Islam boleh digantung pada pagi-pagi yang lain. Di ketika itu banduan akhir tersebut akan ditimbang beratnya dan ukuran lehernya diambil. Sifir penggantungan ini diperkenalkan di India pada tahun 1908. Panjangnya tali gantung tertakluk kepada berat banduan akhir. Jika salah formula perkara yang tidak diingini akan berlaku. Jika badan ringan dan tali gantung pendek, leher banduan tidak patah dan dia akan mati akibat jerutan leher yang akan memakan masa lebih lama sebelum dia mati dan ia tentunya menyiksakan. Sebaliknya jika badan terlalu berat dan tali terlalu panjang jatuhan itu boleh mengakibatkan leher banduan putus dan bercerai dari badan.

Lama selepas itu aku menyaksikan kebenaran kata-kata Jalil Che Din. Ketika Iraq kalah kepada Amerika Syarikat dalam Perang Teluk kedua, Presiden Saddam Husin dan beberapa peminpin regim Baath Iraq telah dihukum gantung. Ada dilaporkan kepala seorang pemimpin kanannya terputus akibat hukuman gantung tersebut. Aku pasti ini disengajakan oleh algojo.

Menurut Jalil Che Din lagi, Malaysia memilih hukuman mati secara gantung kerana jasad simati lebih bersih apabila dikembalikan kepada waris. Hukuman mati secara tembakan atau renjatan elektrik maupun semburan gas akan mengakibatkan mayat tidak sempurna, berdarah dan lain-lain.


Death Row Penjara Kajang

Selepas lawatan terakhir itu pesalah dibenarkan meminta sebarang hajatnya yang terakhir. Semuanya akan dikabulkan selagi ia tidak bertentangan dengan peraturan  dan kemampuan penjara. Lazimnya pesalah akhir ini akan meminta makanan yang dihajati, berjumpa individu-individu tertentu dan lain-lain. "Ada yang meminta melakukan seks untuk kali terakhir. Ini tidak dibenarkan," kata Sabri.

"Tetapi kami pernah dapat permintaan yang sangat aneh dari seorang pesalah berketurunan Cina. Dia meminta sepucuk pistol dimasukkan dalam bajunya semasa digantung nanti. Apabila ia ditolak dia meminta sekeping gambar pistol sebagai ganti. Permintaan ini dikabulkan. Bila ditanya mengapa, dia menjawab dia perlukan pistol itu di alam lain nanti untuk membolehkan dia merompak lagi," terang Sabri. Semua yang hadir ketawa mendengar kelucuan itu.

Di luar pintu gerbang Penjara Kajang terdapat ramai wartawan, stesen TV dalam dan luar negara serta orang-orang yang berkaitan berkumpul sebelum subuh lagi. Mereka memasang lilin. Apabila sebuah van penjara keluar ia diserbu tetapi mereka marah bila melihat tiada jasad dalamnya. Rupanya Jabatan Penjara membuat decoy dan ini telah dibantah oleh pemberita-pemberita luar negeri  sebagai tidak beretika. Jasad Derrick Gregory dituntut oleh warisnya yang sempat menemuinya semasa dia menunggu hukuman. Aku difahamkan jasadnya dibakar di Kuala Lumpur.

Di hujung tahun 1989 aku diarahkan bertukar dari KKB ke Kajang. Aku bertugas di Kajang hampir dua tahun. Dalam tempoh itu aku menyaksikan berbelas-belas hukuman gantung. Aku menjadi lali dan tidak lagi gugup semasa hukuman dilaksanakan. Aku telah berani berdiri lebih hampir dan menyaksikan pesalah jatuh tergantung. Semua yang aku saksikan berakhir secara instant death akibat leher patah. Dalam satu pelaksanaan hukuman di mana empat banduan warga Hong Kong digantung serentak, aku melihat tisu yang digenggam oleh seorang banduan wanita kekal dalam genggamannya apabila tali gantung mematahkan lehernya.

Beberapa bulan selepas pindah ke Kajang aku menyaksikan pelaksanaan hukuman yang tidak licin akibat kedegilan seorang banduan mengikut arahan penjara. Dia berketurunan Sikh berbadan besar. Dia dihukum kerana menikam mangsanya di sebuah kelab malam di Klang. Ketika itu dia bertugas sebagai guard dan bouncer kelab tersebut. Dalam fakta kes di mahkamah dia dibuktikan menikam mangsanya sebanyak 16 kali sehingga mati. Di hari akhir sebelum digantung dia telah dinasihatkan mengikat janggutnya yang tebal dan tidak terurus supaya topeng hood mudah dipasang dan tali gantung mudah disarungkan ke lehernya. Ternyata ini tidak dipatuhi tetapi algojo baru bernama Abdul Latif telah menjangkakan ia akan berlaku. Dia datang sedia dengan getah bulat. Janggut banduan diikat dan hood dipakaikan. Tali gantung dapat dimasukkan tetapi proses itu mengambil masa. Dari awal sehingga dia digantung ia mengambil masa lebih empat minit. Ini dikira pelaksanaan yang lambat.

Tidak lama kemudian aku menyaksikan pelaksanaan hukuman gantung pemuda Melayu itu pula. Aku merasa sangat belas melihat keadaannya. Dia ditangkap mengedar dadah semasa berumur 19 tahun. Kejadian berlaku ketika hukuman mati bagi pengedar dadah baru saja dikuatkuasakan. Aku melihat "seniority" dia dalam death row meningkat apabila seorang demi seorang banduan akhir digantung sebelum gilirannya tiba. Bayangkan betapa siksanya dia menunggu. Bertahun-tahun dia dipenjarakan sehinggalah proses terakhir rayuannya untuk pengampunan SPB Agong juga ditolak. Setiap kali aku lalu di hadapan selnya dia bersembahyang subuh atau membaca Al-Quran.

Pada hari dia digantung, kami masuk ke dalam sel akhirnya dan melihat dia masih sujud. Dia terus diangkat, digari dan dipasangkan hood penutup mataItu prosedur tetap kerana tempoh masa yang cukup telah diberi kepada setiap banduan Islam bersolat subuh sebelum hukuman dijalankan. Pemuda itu sungguh tenang menunggu ajal yang kini telah diketahui masanya. Proses pelaksanaan berjalan lancar. Sepanjang proses perlaksanaan dia beristighfar dan membaca kalimah syahadah dengan jelas. Apabila tali gantung disarungkan ke lehernya dia mula membaca surah Al Fatihah . Dia berdiri tegak dan dia jatuh ketika sedang membaca  ayat "ihdina as-sirat al-mustaqim" (tunjukilah kami jalan yang lurus). Proses pelaksanaan hukuman ke atasnya hanya mengambil masa 19 saat. 

Di bilik Pengarah Penjara kemudian, algojo dan lain-lain memuji simati kerana tugasan mereka berjalan begitu licin  dan ia menjadi rekod hukuman terpantas yang dilaksanakan. Yang lain memuji beliau kerana sejak ditangkap dia telah menjadi warak dan mati dalam keadaan  tenang dengan menuturkan ayat-ayat suci. Aku berasa insaf. Kita tidak tahu bagaimana pula pengakhiran kita. Semua kita berharap pengakhiran yang baik husn al khatimah.  Ayat Al-Quran memerintahkan wa la tamutunna illa wa antum muslimun (mafhumnya: janganlanlah kamu mati kecuali dalam keadaan beriman). Inna lillahi wa inna ilaihi rajiun. Aku tidak kenal dan tidak ingat nama pemuda Melayu itu tetapi aku tidak boleh lupa wajahnya yang tenang menunggu Izrail mencabut nyawanya.

Setiap kali aku menyaksikan hukuman gantung aku tawar hati untuk menjadi hakim Mahkamah Tinggi. Apabila akhirnya dilantik juga aku sangat berhati-hati apabila mengadili perbicaraan kes bunuh atau kes-kes jenayah lain yang membawa hukuman mati. Aku beri segenap peluang kepada peguam untuk membentangkan kes tertuduh walaupun bicara kes-kes itu menjadi panjang. Bila sesuatu kes berakhir dengan sabitan dan hukuman mati diiisytiharkan aku sering berdoa agar keputusan aku itu ditukar di peringkat rayuan. Aku memegang kaedah, "membebaskan orang yang bersalah itu lebih baik daripada mensabitkan orang yang tidak bersalah'.

Menara Pelangi 
Johor Bahru

2 comments:

  1. Salam Prof (used to call you Prof during University name :)-I did called you at this number 0193164**1. Unfortunately, the number has been terminate. Hopes Prof sihat selalu. (From Dilla-Ex-Student UTM, IBS). Remember our case study about Karangkraf? He3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Dilla, nice to hear from you after all this while. Of course I remember you and your case study on Karangkraf. Kirim salam kepada Dato Husamudin. Are you still working there? Maybe you can publish my blog hahaha. If you drop your office number here I will call you back. Wassalam

      Delete