Wednesday 5 July 2017

HARI-HARI AWAL SEBAGAI SISWA PERINTIS UIA



16 Julai 1983 dan hari-hari berikutnya

Sebelah malamnya selepas solat Isya, semua mahasiswa baru UIA kembali ke Dewan Al Malik Faisal untuk mendengar ceramah penerngan Profesor Kamal. Kali ini ceramahnya  berkisar mengenai Islam dan falsafahnya, Keadaan Islam semasa, peranan UIA dalam menghadapi kecelaruan dan cabaran umat dan perkara-perkara yang berkaitan.

Semua kami duduk mendengar dengan kusyuk.

Tiba masa soalan. Pelajar-pelajar seusiaku diam seperti tikus. Masing-masing berharap orang lain akan bangun bertanya soalan. Lega bila melihat seorang yang agak dewasa, susuknya pagan, berambut putih mengangkat tangan dan bertanya soalan. Dia memperkenalkan dirinya sebagai Mansor Hj Din. Dia bertanya dengan panjang. Pertamanyaa dia memberi ulasan kepada ceramah Prof Kamal. Dia bercakap Inggeris seperti bertih digoreng dengan diselang-seli beberapa perkataan Inggeris yang agak tinggi. seperti "loggerhead" dan lain-lain. Dia mengulas perang Iran dan Iraq sebagai contoh dunia Islam yang tidak bersatu.

Prof Kamal mendengar dengan teliti, tunduk dan tawaduk. Kemudian dia menjawab dengan tenang satu persatu. Kami tertarik mendengar penjelasannya.

Kemudian seorang polis lain bangun. Badannya tegap, berambut ikat dan dagunya sedikit runcing. Suaranya sangat garau dan commanding bangun bertanya soalan juga dalam bahasa Inggeris yang fasih. Aku dah tak ingat  apa persoalan yang dibangkitkannya tapi ia berkisar tentang isu penerapan nilai-nilai Islam iaitu isu topikal ketika itu. Nama lelaki itu ASP Ameir Hasan.

Tiba-tiba seorang yang seusia kami bangun. Dia berjambang lebat. Soalannya menyebabkan petanya sebelum ini terdiam dan berbisik sesama sendiri. Sebabnya? Dia bertanya dan memberi ulasan dalam bahasa Arab sepenuhnya. Aku langsung tidak dapat memahami apa yang dipertuturkannya. Aku juga tak tahu samada bahasa Arabnya betul atau salah. Maklum saja aku jahil dan buta Arab masa itu. Kali ini golongan mahasitua pula yang gusar jika bahasa Arab seperti itu diperlukan di UIA. Beberapa minggu selepas itu siswa itu aku kenali sebagai Zainal Azam Abdul Rahman. Bekas pelajar KIK yang telah pernah melanjutkan pengajian di Universiti Al Azhar tetapi dia kemalangan jalanraya dan kembali ke tanahair.

penyertaan sulung delegasi siswa UIA dalam seminar di luar UIA 
berlaku di USM. Ia diketuai oleh Zambry Abd Kadir.




Bersambung...



No comments:

Post a Comment