Monday 24 July 2017

SAKSI HUKUMAN GANTUNG SAMPAI MATI


Derrick Gregory - 21 Julai 1989


Aku takkan boleh lupa nama Derrick Gregory. Aku bertemu dia hanya beberapa minit tetapi wajahnya yang kebingongan, langkahnya yang perlahan terketar-ketar serta pantasnya dia menjadi mayat menjadikan ia suatu pengalaman yang kekal dalam ingatanku sampai ke hari ini. Mungkin ia akan kekal sampai akhir hayatku.

Satu hari semasa aku majistret Kuala Kubu Bharu aku mendapat panggilan telefon dari Christina Lee. Beliau anak Tan Sri Lee Hun Hoe, Hakim Besar Borneo. Chistina bertugas sebagai majistret Kajang. Dia bertanya dalam bahasa Inggeris dengan telo Sarawak sama ada aku boleh cover tugasnya di penjara Kajang. Pada mulanya aku ingat dia minta aku cover tugasannya memberi perintah lanjutan reman kepada orang-orang tahanan tetapi tugas itu lazimnya dibuat oleh ADO apabila majistret tidak ada dalam kawasan.

"No Sabirin, Can you take my place to witness the execution of a prisoner this week?"  pinta Christina dengan lembut. Aku menelan air liur walaupun tidak dahaga. Rasa macam tercekik. Mendengar sesuatu yang tidak dijangka akan membuahkan respons sebegitu. "I am pregnant now with my first baby and I am not that comfortable doing this'" dia sedikit merayu menjelaskan sebab-musabab mengapa pertolongan aku diperlukan.

Aku bersetuju walaupun tidak selesa juga dengan tugasan itu. Aku dididik supaya bersifat senantiasa sedia menghulurkan bantuan bila diperlukan. Seorang guru Inggeris semasa sekolah dulu selalu menasihatkan, " you must always be helpful to others and do not be a difficult person".

Pintu masuk Penjara Kajang, Sungai Jeluk

Dua hari kemudian aku dihubungi oleh penjara Kajang. Seorang pegawai penjara datang membawa satu surat yang dimeterai dengan cop lilin di segenap penjuru. Aku diminta hadir menyaksikan pelaksanaan hukuman gantung pada awal pagi keesokan harinya. Nama banduan tidak dinyatakan.

Malam itu aku menumpang tidur di rumah kawan di Petaling Jaya. Pagi-pagi esoknya hari Jumaat 21 Julai 1989 pukul tiga aku bertolak ke Kajang dan terus ke penjara di Sungai Jeluk. Aku dibawa ke bilik pengarah Penjara Kajang dan diterangkan dengan prosedur pelaksanaan hukuman kerana mereka telah diberitahu yang aku belum pernah menyaksikannya sebelum itu.

Pegawai itu, Encik Sabri memberitahu, aku akan menyaksikan pelaksanaan hukuman gantung sampai mati ke atas Derrick Gregory seorang warganegara Britain yang ditangkap membawa dadah di lapangan Terbang Bayan Lepas semasa transit dari Australia sebelum pulang ke United Kingdom. Aku tahu kes ini melalui laporan di dada-dada akhbar kerana Derrick Gregory ialah rakyat British pertama akan digantung di negara ini.


Keratan akhbar tentang Derrick Gregory. Saat dia digantung dia jauh 
lebih kurus dan cengkung daripada gambar ini.

Seorang pegawai penjara lain menyertai kami. Mukanya sangat familiar. Dia Abu Bakar Juah seorang pelakon drama TV yang agak terkenal juga dengan watak-watak jahat. Beliau menunjukkan fail Derrick Gregory yang berisi perintah hukuman oleh Mahkamah Agung, tandatangan SPB Agong dan Perdana Menteri. Ini disebabkan jenayah dilakukan dalam Negeri Pulau Pinang. Selain daripada perintah hukuman dan dokumen rasmi fail itu sarat dengan keratan akhbar tempatan dan luar negeri serta surat-surat orang biasa terutamanya dari UK yang mengutuk hukuman mati dan bersimpati dengan Derrick Gregory. Ada juga surat penolakan rayuan (clemency) oleh Kerajaan Malaysia ke atas rayuan Kerajaan British dan keluarga banduan akhir itu.

Masa hukuman semakin hampir. Lazimnya ia dilaksanakan selepas waktu subuh. Pengarah Penjara datang bersama algojo dan pembantu-pembantunya. Algojo bertugas hari itu ialah En Jalil Che Din, bekas pemain bola sepak dan bekas jurulatih pasukan bolasepak kebangsaan. Mukanya memang bengis dan berperwatakan tegas. Aku bertanya berapa elaun menjalankan tugas yang berat itu. Aku terkejut bila diberitahu elaunnya hanya RM500 untuk satu kepala. Jalil senyum bila aku mencadangkan supaya beliau membuat cadangan kepada kerajaan agar elaun itu dinaikkan. "It is better this way sir, so we remain a prison officer carrying the task rather than being a professional hangman," katanya sambil ketawa.

Apabila semua sudah sedia semua yang ada dalam bilik Pengarah bergerak ke Blok Banduan Akhir "Death Row" dengan berjalan kaki. Semuanya senyap tanpa bercakap. Suasana sunyi sepi. Blok itu dua tingkat. Kami naik tangga dan di tingkat atas kami melalui deretan sel tahanan. Semua mereka pucat lesi melihat kemunculan kami secara tiba-tiba.  Aku lihat seorang lelaki muda Melayu berketayap putih baru saja menamatkan solat subuh. Wajahnya tenang berbanding banduan-banduan lain.

Sel Derrick Gregory terletak paling hujung bersebelahan ruang penggantungan "Death Chamber". Dia gugup lantas berdiri menunggu pembantu-pembantu Algojo masuk. Muka Derrick Gregory pucat lesi. Dia terketar-ketar. Dengan pantas kedua-dua tangannya diikat di belakang badan. Dalam masa yang sama mukanya ditutup dengan topeng (hood) berwarna putih untuk menghalang penglihatannya. Dia ditolak dengan pantas masuk ke bilik penggantungan yang pintu besarnya telah siap dibuka oleh tim lain. Sampai di atas lantai papan khas Derrick Gregory didirikan setegak mungkin. Tali gantung dimasukkan ke lehernya dan dijerut kemas. Dia terketar-ketar hampir tidak mampu berdiri lagi. En Jalil Che Din memegang tubuhnya supaya lebih stabil dan terus memberi isyarat kepada pembantunya En Majid Khan apabila dia sendiri telah meminggir ke tepi.. Majid Khan menarik tuas. Secara automatik lantai papan tempat Derrick Gregory berdiri terbuka dengan bunyi dentuman yang kuat. Tubuh Derrick Gregory jatuh serta-merta ke ruangan bilik bawah yang tertutup. Oleh kerana Derrick tidak berdiri dengan tegak jatuhan tubuhnya tidak sempurna dan tali gantungan berayun-ayun.  Sepantas kilat Jalil Che Din menerpa memegang untuk menghentikan hayunannya.

Aku cuma nampak tubuh Derrick Gregory jatuh dan hilang dari pandanganku dalam sekelip mata. Aku gentar dan tidak mahu melihat apa yang berlaku di ruangan bawah tempat Derrick Gregory tergantung. Proses pelaksanaan hukuman daripada dia diambil dari selnya sehingga penggantungan disempurnakan hanya mengambil masa 35 saat.

Kami semua bergerak pulang ke bilik Pengarah semula melalui ruang yang sama semasa datang. Aku lihat banduan-banduan akhir lain pucat lesi. Lelaki Melayu tadi agak tenang melihat kami sambil mulutnya terkomat-kamit membaca sesuatu. Mungkin doa dan wirid.

Di bawah van penjara sudah menunggu. Kami tidak perlu berjalan kaki lagi. Rupanya itulah salah satu prosedur tetap (SOP) yang wajib diikuti. Semasa datang van tidak digunakan supaya banduan yang akan digantung tidak sedar. Hukuman perlu dilaksanakan secepat mungkin dan elemen kekejutan adalah penting supaya banduan tersentak, bingung dan tidak melawan. Dengan cara ini hukuman dapat dilaksanakan  sepantas mungkin.

Sampai di luar bilik Pengarah, Jalil Che Din berhenti sekejap. Dia menyapu kedua-dua telapak tangannya ke atas rumput yang berembun. Itu petuanya yang tersendiri. Menurutnya banyak benda-benda pelik berlaku kepada algojo sebelum dan sesudah sesuatu penggantungan. Dia menasihatkan aku kalau aku ada anak kecil nanti, jangan membawa pakaian yang dipakai semasa menyaksikan penggantungan ke dalam rumah. Tinggalkan semua termasuk seluar dalam di luar rumah dan basuh di luar rumah juga. Nasihat Jalil Che Din aku ikuti apabila aku berkahwin dan menyaksikan pelaksanaan hukuman gantung lebih kerap apabila aku ditukarkan ke mahkamah Kajang.

BERSAMBUNG DI BAB BARU...

Menara Pelangi 1 Zulkaedah 1438 Hijrah/ 26 Julai 2017


6 comments:

  1. Alhamdulillah... terima kasih ats penceritaan yg baik Dr Sabirin. Moga Allah rahmati & berkati tuan & keluarga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih saudara kerana sudi membaca

      Delete
  2. Hari pertama melawat blog Dr setelah mendengar pembentangan Kertas Kerja Pemerkasaan Perkhidmatan Awam dari Perspektif Undang-undang di INTAN Kluang.

    Terima kasih. Penceritaan yg sangat menarik. I read without skipping any words.

    ReplyDelete
  3. dr,macam mana nk publish artikel yang kita tulis untuk tatapan umum.

    ReplyDelete
  4. perkongsian yang menarik .. tq Datuk

    ReplyDelete