Tuesday 18 July 2017

17-7-17 (17 JULAI 2017)

17-7-17

Semalam 16 Julai 2017 genap usia aku 54 tahun. Jadi sudah  4 tahun aku menulis dalam blog ini yang dimulakan bila aku mencecah umur 50 tahun. Dalam empat tahun ini banyak juga perkara yang berlaku ke atas diriku yang mesti dikenang.

Sejak empat tahun lalu aku bertukar karier beberapa kali. Pertama sebagai profesor di Fakulti Perniagaan Antarabangsa di UTM Jalan Semarak, Kuala Lumpur. Selepas itu aku dilantik oleh SPB Yang diPertuan Agong menjawat jawatan Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi di Johor Bahru selama dua tahun. Apabila kontrak tamat aku bertugas pula sebagai rakan kongsi di firma Guaman Abdul Raman & Associates (ARSA Lawyers) di Menara Pelangi, Johor Bahru.Sekarang aku berkira-kira untuk bertukar karier lagi. Kali ini aku berhasrat bekerja sendiri secara sepenuh masa. Inilah sebenarnya sebab utama aku tidak berminat untuk menyambung khidmat sebagai hakim.

Aku ingin berniaga. Peluang ini datang beberapa bulan aku menjawat jawatan JC di JB. Aku tidak boleh melepaskan peluang yang datang hanya sekali ini. Sebagai hakim adalah tidak beretika untuk berniaga maupun bersahabat dengan businessman jadi aku pendamkan hasrat untuk berniaga selama hampir dua tahun sementara menunggu kontrak tamat.



pesara meniti usia 54 tahun

aku budak kampung dalam usia 11 tahun

Segalanya bermula ketika aku dan kawan-kawan berkunjung ke rumah rakan-rakan Cina sekolah kami di Tahun Baru Cina pada 19 Februari 2015. Aku baru empat bulan dilantik Pesuruhjaya Kehakiman di Johor Bahru. Kontrak aku selama dua tahun. Mulanya kami mengunjungi rumah Lee Chong Fong di Alor Gajah. Dia bekerja di Singapura dan balik untuk merayakan TBC dengan keluarganya di kampung. Selepas itu kami mengunjungi Anna Yap May May di banglonya yang tersergam di Bukit Baru, Melaka. Di situ. semasa menikmati juadah adik Anna bernama Arthur Yap memperkenalkan beberapa produk pemanis sebagai alternatif gula kepada kami. Aku sangat tertarik kerana aku adalah penghidap diabetes sejak berumur 27 tahun.

Selepas itu aku dan Arthur sering kunjung-mengunjung dan berhubung membincangkan produk-produk dan prospek perniagaan pemanis A&M Sugar Solutions. Setelah berbincang dengan isteriku kami memutuskan akan menyertai bisnes ini apabila kontrak aku sebagai JC tamat kelak.

Berkunjung di rumah Anna semasa CNY 19.2.2015


Aku berdoa bidang baru dan asing buatku ini akan berjaya. Selain berharap mengecap sedikit kemewahan hidup seperti yang dinikmati oleh Arthur Yap aku berharap dapat meninggalkan warisan sumbangan kepada masyarakat terutamanya penghidap diabetes serta warisan keteguhan ekonomi kepada anak-anakku di masa hadapan.

Venture baru ini tidak mudah. Aku menjangkakan akan terdapat banyak cobaan dan halangan tapi aku sudah membuat keputusan untuk menghabiskan baki hidupku memperkenalkan dan memajukan bisnes ini. Aku yakin dengan hadis Nabi yang menjanjikan 90 peratus rezeki datangnya daripada perniagaan.

Keputusan aku lebih mudah disebabkan aku tawar hati untuk meneruskan karier dalam Badan Kehakiman. Faktor "tawar hati" menjadi faktor penolak sementara bisnes gula gantian pula bertindak sebagai penarik yang cukup ampuh.

mesyuarat hakim-hakim Mahkamah Tinggi JB yang terakhir
aku sertai kira-kira setahun lalu. Mesyuarat ini mengikis sebarang minat aku meneruskan
karier dalam Badan Kehakiman.


Menara Pelangi
Johor Bahru




No comments:

Post a Comment