Tuesday 4 July 2017

AKU DAN IJN


Satu hari di Hari Raya....

Ini rangkap pembuka lagu Raya M.Nasir yang popular. Bagi aku lain ceritanya. Satu hari dalam bulan Raya tahun 2008 aku merasa dadaku ada yang tak kena. Ia tidak sakit tetapi rasa sebu dan sendawa terlalu kerap. Mula-mula aku agak ia disebabkan makan berlebihan tapi keadaan ini berterusan berminggu-minggu lamanya. Aku mula merasa bimbang.

Masa itu aku bertugas sebagai Pensihat Undang-Undang Kementerian Pertahanan (Mindef). Aku mendapat keistimewaan seperti pegawai tentera untuk menggunakan kemudahan klinik pakar tentera di Jalan Padang Tembak di hadapan Wisma Pertahanan. Sekarang bangunan klinik pakar ini telah dirobohkan kerana hospital pakar tentera telah siap. Aku membuat temu janji dengan doktor pakar tentera. Aku diberi rawatan ECG dan kemudian menjalani ujian stress test. Hairan bin ajaib aku lulus kedua-dua test itu dengan cemerlang. Tapi rasa tidak selesa itu kekal. Akhirnya aku minta doktor tentera itu merujukkan kes aku ke hospital pakar jantung yang terulung di negara ini - Institut Jantung Negara (IJN) di Jalan Tun Razak kira-kira dua kilometer dari Mindef.

Doktor pakar IJN memutuskan aku perlu menjalanai angiogram untuk mengesan jika ada saraf yang tersumbat. Ini perlu kerana aku berisiko tinggi lantaran diabetes yang lama. Pada hari yang ditetapkan aku masuk ward kelas pertama dengan ditemani isteri. Nurse datang ambil  darah untuk ujian serta blood pressure aku diambil. semuanya nampak normal. Profail pemakanan aku diteliti dan dia menasihatkan aku kurangkan makan daging merah. Ini yang berat sikit sebab aku memang suka makan lamb steak. Kegemaran makan daging bebiri muda ini aku dapat semasa belajar di UK. Kemudian seorang pembantu hospital datang untuk mecukur bulu di tempat sulitku. Aku keberatan dan minta buat sendiri. Dah tua-tua rasa malu tebal juga. Tapi dia insist untuk melakukannya. "Ini prosedur tuan, jangan segan orang-orang VIP pun saya buat. Baru hari tu saya cukur seorang Sultan." Dia bercakap dengan bersahaja sambil menyebut nama Sultan tersebut. Aku mengalah. Dalam beberapa minit aku dah kembali jadi budak belum baligh. Cekap betul mamat ni.

Selepas itu aku disorong ke bilik pembedahan. Tiub dimasukkan ke dalam salur darah di pangkal peha sebab itu tempat itu dicukur bersih. Prosedur angiogram tidak memerlukan bius. Aku sedar sepenuhnya dan melihat dakwat dimasukkan ke dalam saluran darah menuju ke jantung. Ada tiga orang doktor menjalankan prosedur tersebut diketuai oleh seorang doktor Myanmar. Aku mendengar semua percakapan mereka. Mereka mulanya hairan kerana dakwat itu meresap lancar dan tidak terhalang. Kemua doktor Myanmar itu ternampak sesuatu, "Here it is, look at the small artery," katanya kepada doktor-doktor lain. Mereka mengesahkannya. Ada satu saluran kecil telah tersumbat 20 peratus. Mereka menjelaskan kepada aku jika blockage itu lebih 60 peratus aku akan dibedah serta-merta.

Aku ditolak ke luar ward pembedahan. Aku rasa lega tapi ia tidak lama. Di luar bilik pembedahan itu berkumpul semua pesakit-pesakit yang baru habis pembedahan. Aku ngeri melihat tiub darah berselirat dan mesin tekanan nafas pesakit kritikal yang turun naik. Semua mereka belum sedar. Setengah jam juga aku di situ sementara menunggu pembantu hospital menolak aku balik ke dalam ward. Aku dilarang menggerakkan kaki selama beberapa jam. Lengoh semua anggota dibuatnya. Nasib baik isteri aku ada memicit-micit badan dan meneman aku berbual.

Selepas discaj aku menjalani fisioterapi di satu kawasan khas IJN. Semua yang datang ada kesan zip di dada. Ia adalah kesan jahitan pembedahan terbuka. Mereka bertanya di mana aku dibedah. Aku kata aku tak dibedah atau diletakkan gelembung dalam saluran jantung. Aku cuma diberi makan ubat cair darah yang perlu di ambil sepanjang hayat.

Semasa fisioterapi aku bertemu Dato' Markiman Kobiran. Dia bekas Ahli Parlimen Ulu Langat. Masa aku majistret Kajang di awal 1990an dia peguam yang hadir regular di mahkamahku. Masa itu dia baru membuka firma guaman di Kajang. Di Kajang dia baik dengan seorang doktor gigi. Doktor gigi ini kemudiannya menjadi Menteri Besar Selangor dalam usia muda. Dia ialah Dr Mohd Khir Toyo. Markiman turut menumpang tuah dan terpilih bertanding kerusi Parlimen.  Dalam PRU 2008 tsunami melanda. Markiman tidak bersedia dan dia hanyut dilanda badai tsunami politik tersebut dan kalah pilihan raya. Dia diserang sakit jantung. Empat urat jantung dibuat bypass. Begitulah nasib orang politik. Bagi golongan ini kepastian yang ada ialah ketidakpastian.

Bagi aku sendiri, rasa tidak selesa di jantung hilang bila aku makan pil cair darah  Plevix yang diberi doktor. Aku telan sebiji setiap hari tanpa henti dari tahun 2008 hingga sekarang. Bila darah cair ada masalah timbul. Pertamanya, gusi kerap berdarah dan kalau luka darah lambat kering. Keduanya, bila darah mengalir laju semua urat-urat timbul termasuk urat-urat bahagian sulit. Natijah ini tak payahlah aku beritahu di sini. Kita sama-sama faham sudahlah ;)

Taman Sentosa
Johor Bahru


No comments:

Post a Comment