Wednesday 5 July 2017

MEMOHON BELAJAR PHD KE UNITED KINGDOM


Tahun 2002

Sejak dari bangku sekolah aku sudah bercita-cita untuk belajar hingga ke peringkat tertinggi iaitu doktor falsafah (PhD). Bila lulus ijazah pertama (sarjana muda undang-undang) dari UIA tahun 1987 aku mula merangka untuk menyambung pengajian di peringkat sarjana (masters). Aku bercita-cita sambung belajar di luar negeri.

Di sini  aku ingin fokus kepda PhD dahulu. Untuk masters aku akan cerita kemudian. Dipendekkan cerita peluang untuk membuat PhD timbul semasa aku bertugas sebagai pegawai khas kepada Tun Mohd Dzaiddin Abdullah, Ketua Hakim Negara. Tempoh jawatan Tun Dzaiddin sebagai KHN tidak panjang. Beliau adalah hakim paling lama bertugas di Mahkamah Persekutuan tetapi tidak diberi peluang menjawat jawatan-jawatan kanan seperti Hakim Besar Malaya atau Presiden Mahkamah Rayuan. Punca utama ialah hubungan beliau yang tidak berapa baik dengan Tun Mohd Eusoff Chin iaitu KHN sebelumnya. Hal ini aku akan ceritakan kemudian.

Apabila Tun Dzaiddin dilantik sebagai KHN usia beliau sudah 64 tahun. Ini bermakna dia akan bersara wajib dalam tempoh kurang dua tahun. Aku bertanya-tanya dalam hati, apa akan jadi kepada aku nanti. Jawatan hakiki aku ialah Hakim Mahkamah Sesyen. Bila berlaku pertukaran pucuk pimpinan sesuatu organisasi, lazimnya pegawai dan staf yang berkhidmat di bawah boss yang bersara turut ditukarkan. Aku mungkin ditukarkan ke mana-mana mahkamah sesyen seluruh negara. Begitulah adatnya, sekali air bah sekali pasir berubah. Aku seorang yang praktikal. Aku pasti perkara ini akan berlaku kerana bakal KHN yang baru tidak sehaluan dengan Tun Dzaiddin. Jadi aku berfikir, daripada aku bergantung nasib kepada boss baru lebih baik aku sambung belajar lagi.

Tun Dzaiddin mempunyai imej yang baik sebagai KHN. Beliau dipandang tinggi oleh para pengamal undang-undang dalam dan luar negara. Beliau juga suka kepada kesarjanaan. Jadi aku mengambil peluang ini memohon Biasiswa Chevening. Biasiswa ini adalah yang paling berprestij yang diberi Kerajaan British kepada kepada individu-individu terpilih yang pada hemat mereka bakal menjadi opinion former. Satu pagi aku masuk mengadap Tun menyatakan hasrat hati untuk belajar lagi. Beliau bertanya bidang apa yang aku ingin mengkhusus? Aku jawab undang-undang maritim. Ternyata beliau gembira dengan pilihanku kerana boleh dikatakan tidak ada peguam yang memiliki ijazah PhD dalam bidang tersebut. "You can become a wealthy lawyer if you choose to practise shipping law later." ujar beliau. Beliau lantas menulis satu surat recommendation yang baik menyokong permohonan aku. Beliau juga menjadi referee. Ternyata usaha aku berhasil. Setelah temuduga dengan beberapa orang pegawai kedutaan British aku mendapat surat tawaran untuk melanjutkan pelajaran di peringkat PhD di mana-mana universiti di United Kingdom dalam sebarang bidang yang aku pilih.


Tun Dzaiddin bersama pegawai dan staf Kamar Ketua Hakim Negara tahun 2002.
Aku (berkemeja bertali leher}, Tengku Maimun (tudung biru - skrg Hakim Mahkamah Rayuan), Azimah (bertudung biru cair - skrg Hakim Mahkamah Tinggi), Rahmah (di sebelahku - setiausaha 1), Fadilah (setiausaha 2)


Aku berucap dalam majlis perpisahan sebelum ke UK. Sebelah kiri Siti Mariam
(skrg Pesuruhjaya Kehakiman). Sebelahnya Rozana (skrg Pesuruhjaya Kehakiman)

British Council yang mengelola Biasiswa Chevening mensyaratkan aku perlu mendapatkan tempat pengajian dalam tempoh dua minggu. Aku bergegas menulis email kepada beberapa universiti yang aku tahu ada menawarkan kursus dalam bidang maritim. Daripada senarai itu aku buat senarai pendek dan memohon bertemu pensyarah yang berkenaan. Oleh kerana waktu suntuk aku membuat keputusan drastik untuk terbang ke UK bersama isteriku. Aku ada duit ketika itu hasil penjualan rumahku di USJ Subang Jaya. Aku minta izin KHN dan jabatan. Isteri aku mohon cuti daripada UIA di mana dia adalah pensyarah di kampus Petaling Jaya lalu kami bertolak. 

Sampai di Heathrow aku menyewa kereta dan bertolak ke Birmingham, Cardiff, Bristol dan akhirnya ke Greenwich, London. Aku bertemu dan berbincang dengan bakal-bakal penyelia. Aku berkata kepada isteriku, mana-mana universiti yang pertama memberi surat tawaran aku akan terima. Selama di London kami menumpang menginap di rumah seorang kawan, Ismail dan isterinya Ita di Ealing North. Ismail ialah pemandu kepada atache tentera Malaysia di UK. kami telah kenal mereka semasa aku belajar masters di Cardiff tiga tahun sebelum itu.

Di Universiti Greenwich aku bertemu Prof Sarah Palmer. Beliau pengarah Greenwich Maritime Institute (GMI) yang baru ditubuhkan beberapa tahun sebelum itu. Ranking Universiti Greenwich tidak berapa tinggi di UK tetapi aku suka kepada nama GMI kerana maritime tertera di situ. Di akhir pertemuan Prof Sarah Palmer terus mengeluarkan surat tawaran bersyarat kepadaku.

Sampai di rumah Ismail surat tawaran daripada Universiti Bristol sedia menunggu. Pensyarah yang aku temui hari sebelumnya sangat berminat untuk mengambil aku sebagai penuntutnya. Mungkin sebab dia pensyarah biasa, dia tidak dapat mengeluarkan surat tawaran semasa aku bertemunya. Aku berbincang dengan isteriku. Aku minat untuk ke Bristol kerana pada tahun sebelumnya (tahun 2001) fakulti undang-undang Universiti Bristol mendapat ranking pertama di UK mengatasi Universiti Cambridge dan Oxford. tetapi aku ragu-ragu kerana terdapat 150 orang penuntut PhD di Fakulti undang-undang Bristol ketika itu. Casualty mungkin tinggi kerana universiti ternama perlu menjaga standard mereka.

Fikir punya fikir aku merasa GMI lebih sesuai. Pertamanya, kampusnya di kota London, Kedua, ia mengkhusus dalam maritim dan ketiganya, sebagai pusat yang baru, lazimnya mereka akan memastikan semua penuntutnya lulus. Dengan cara itu pusat akademik itu akan berkembang.
Sebelum bertolak pulang ke Malaysia aku memberi jawapan rasmi kepada Dean Curtis, pendaftar GMI yang aku berhasrat belajar di GMI.


Bersama penyelia-penyeliaku Prof Emeritus Alastair Couper
dan Prof Sarah Palmer dalam satu formal dinner di Royal Naval College,
Greenwich, London (sekitar 2004)


Masa berjalan begitu pantas. Sebagai pegawai khas kepada KHN kehidupanku sangat sibuk. Aku menguruskan jadual Tun Dzaiddin, menyaring tetamu, mengikuti lawatan-lawatannya di seluruh negara dan luar negeri. Menulis deraf ucapan serta menjadi pengantara beliau dengan jabatan dan orang-orang kenamaan. Tun Dzaiddin sepatutnya bersara wajib di awal tahun 2003 tetapi khidmatnya disambung enam bulan lagi. Kursus aku bermula bulan September jadi aku meninggalkan jawatan aku di Kamar KHN lebih awal. Tiada pegawai khas baru dilantik menggantikan aku. Tugas-tugas aku dijalankan oleh seorang pegawai dari Pejabat Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan.

Menara Pelangi
Johor Bahru

No comments:

Post a Comment