Sunday 22 September 2013

SEKOLAH MUZAFFAR SYAH (MOZAC)

Tahun 1974 aku menduduki Peperiksaan Penilaian Sekolah Rendah Darjah 5 dan berjaya dengan agak cemerlang juga. Kalau tak silap semua dapat A kecuali Bahasa Inggeris. Tahun hadapannya  aku  menduduki peperiksaan sekolah ugama rakyat seluruh negeri Melaka. Ikut sistem sekolah ugama masa itu, darjah enam sekolah kebangsaan sama dengan darjah 3 sekolah ugama kerana pengajian sekolah ugama bermula semasa pelajar-pelajar sekolah kebangsaan dalam darjah empat. Dalam peperiksaan sekolah-sekolah ugama itu aku diberitahu bahawa aku dapat tempat ketiga daripada seluruh calon negeri Melaka.

Hasil daripada kejayaan dalam kedua-dua peperiksaan itu aku mendapat dua tawaran untuk melanjutkan pengajian sekolah menengah di dua buah sekolah berasrama.

Tawaran pertama ialah memasuki sekolah berasrama penuh di Sekolah Menengah Sains Melaka bertempat (menumpang) di Sekolah Menengah Sains Negeri Sembilan di Kuala Pilah.

Tawaran kedua pula untuk memasuki Sekolah Menengah Ugama Sultan Muhammad di Batu Berendam Melaka.

Aku minat untuk masuk sekolah ugama. Minat ini timbul kerana aku sangat cemerlang semasa di sekolah agama rakyat. Dari darjah satu sampai darjah tiga aku mendapat tempat pertama dalam setiap peperiksaan penggal. Aku disayangi oleh oleh semua guru iaitu Ustazah Latifah (guru Darjah 1) , Ustaz Hashim (guru Darjah 2) dan Haji Aminuddin (pengetua dan guru Darjah 3). Aku juga menang pertandingan syarahan dan lain-lain pertandingan semasa majlis ihtifal setiap tahun.

Namun, hajat aku untuk masuk sekolah ugama tidak kesampaian.

BERSAMBUNG


No comments:

Post a Comment