Thursday 19 September 2013

Rahsia di sebalik "Asal Nama Kampung Ramuan China Besar"

Aku dilahirkan di Kampung Ramuan China Besar (Kg RCB) yang terletak di bawah daerah Alor Gajah di negeri  Melaka. Bandar yang paling hampir dengan Kg RCB ialah Masjid Tanah. Kepada kami penduduk-penduduk Kg RCB, Pekan Masjid Tanah dahulunya dipanggil "Simpang". Namun lama kelamaan nama "Simpang" ini hilang dan sekarang nama Masjid Tanah lebih kerap digunakan. Beberapa tahun lalu ketika aku bekerja di Jabatan Peguam Negara aku terlihat peta lama negeri Melaka yang digantung di Bahagian Antarabangsa. Aku mencari-cari nama Masjid Tanah tetapi tidak jumpa. Yang ada ialah  "Sempang". Maknanya "Simpang" atau "Sempang" ialah nama asal bagi Masjid Tanah.

Kepada ramai orang luar nama Kg RCB ini memang unik. Ramuan China Besar. Seorang kawan aku menterjemahkannya kepada bahasa Inggeris sebagai "Big Chinese Ingredients". Hahaha, memang lucu sekali. Bersebelahan utara Kg RCB pula ialah Kg RCK. Ya, Kampung Ramuan China Kecil. "Small Chinese Ingredients". Di utara Kg RCK ialah pekan Lubuk China. Apa yang menghairankan orang-orang Cina boleh dibilang dengan jari di tiga-tiga kampung yang sama-sama meminjam nama tersebut.

Tidak ramai penduduk Kg RCB, Kg RCK dan Kg Lubuk China yang tahu bagaimana nama kampung-kampung ini tercipta.

Semasa aku dalam darjah empat di bangku sekolah rendah, sebuah artikel pendek berjodol "Asal Nama Kampung Saya" oleh Sabirin Jaafar telah tersiar dalam majalah Dewan Pelajar terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka. Betapa kembangnya aku ketika guru besar Cikgu Mohd Ali mengumumkannya semasa perhimpunan. Aku dipanggil ke pejabat guru besar dan Cikgu Mohd Ali memuji-muji aku lagi. Dia membacakan surat dari DBP yang memaklumkan aku menerima langganan percuma majalah Dewan Pelajar selama setahun. Aku sedikit kecewa kerana aku menjangka akan dapat sedikit bayaran. Namun rasa bangga terus menguntum di hati. 

Semasa di sekolah rendah aku adalah pelajar terbaik. Dari darjah satu sampai darjah enam aku kerap sangat mendapat tempat pertama dalam peperiksaan penggal. Seingat aku hanya tiga kali saja aku dapat tempat kedua atau ketiga, yang lainnya nombor satu belaka. Jadi kawan-kawan lain tidak hairan bila nama aku dijulang oleh guru besar. Aku seorang saja yang berasa hairan. Kerana aku tidak pernah menulis artikel itu!

Sebenarnya artikel itu ditulis oleh abangku Md. Zin. Disebabkan dia telah masuk sekolah menengah dan merasakan artikel itu sesuai ditulis oleh pelajar sekolah rendah, dia telah menggunakan nama aku sebagai ganti nama dia sendiri.

Ini betul-betul kesah "Lembu punya susu, sapi dapat nama".

Namun kesan peristiwa ini sangat mendalam kepada diriku. Minatku kepada menulis, mengarang dan membaca buku-buku cerita naik melonjak. Bila bersekolah menengah hingga ke universiti aku selalu masuk pertandingan menulis dan seringkali menang.

Dalam pertandingan karangan sempena Hari Belia Sedunia pada tahun 1985 artikel yang aku tulis menang tempat pertama di Malaysia dan tempat kedua di peringkat Serantau Asia Tenggara. Aku dapat hadiah wang tunai RM 2500. Itu jumlah yang besar masa itu terutama kepadaku sebagai seorang siswa UIA di tahun dua. Aku menerimal hadiah daripada Dr Mahathir Mohamed, Perdana Menteri Malaysia di hadapan hampir 20,000 orang di Stadium Negara.

Semasa di universiti juga aku selalu menulis artikel dalam majalah dan suratkhabar. Aku pernah tulis sebuah novel dan sebuah penerbitan bersedia menerbitkannya dengan syarat aku membuat atau meminda satu bab. Aku tidak bersetuju dan manuskrip itu tidak pernah diterbitkan dan ia telah hilang daripada simpananku.

Sampai sekarang kalau ditanya secara jujur, aku suka jadi apa? Aku akan menjawab secara jujur bahawa aku ingin jadi penulis dan terkenal sebagai seorang pengarang.

Bagaimana Kg RCB mendapat namanya akan aku ceritakan selepas ini.

Menara Razak
20 September 2013

No comments:

Post a Comment