Monday 23 September 2013

MOZAC : SAMBUNGAN 1

Sekolah ugama di dekad 1970an tidak ditadbir dengan baik. Sekolah Agama Sultan Muhammad (bagi lelaki) dan Sekolah Agama Sharifah Rodziah, Teluk Mas (bagi perempuan) menghadapi banyak masalah. Sebab paling besar, kedua-dua sekolah ini ditadbir oleh kerajaan negeri. Negeri Melaka bukanlah kaya ketika itu. Encik Ghafar Baba semasa Timbalan Perdana Menteri pernah menyatakan bahawa semasa beliau Ketua Menteri Melaka di tahun 1960an, pendapatan negeri Melaka hanya 5 juta setahun! Jadi boleh dibayangkan berapa banyak yang boleh disalorkan kepada sekolah agama dan program  keagamaan. Dalam satu majlis ihtifal di sekolah agama rakyat kampungku, aku masih ingat Datuk Abdul Ghani Ali, Ketua Menteri ketika itu membuat penafian keras bahawa hadiah johan musabaqah Al-Quran negeri Melaka pada tahun itu cuma menerima hadiah tunai RM 50 seperti yang digembar-gemburkan oleh media.

Atas sebab itu bapaku "menasihatkan" aku menerima tawaran ke Sekolah Menengah Sains (SMS) Kuala Pilah. Ini bermakna aku mengikuti jejak langkah abang-abang tuaku yanglebih dahulu terpilih ke sekolah berasrama penuh. Abang Moslim ke Sekolah Alam Shah, Abang Khalid ke Sekolah Dato Abdul Razak (SDAR) dan Abang Idham ke SMS Johor di Keluang.

Walau bagaimanapun di akhir tahun 1975 semasa aku dalam darjah enam, surat arahan diterima supaya aku mendaftar di Sekolah Munshi Abdullah di Batu Berendam, Melaka. SMS Melaka tidak jadi menumpang di SMS Kuala Pilah. Sebenarnya batch pertama SMS Melaka telah wujud tiga tahun sebelum itu. Ia adalah batch pertama di mana abang Idham tergolong dalamnya. Batch pertama ini menumpang di SMS Johor di Keluang dan mereka dijangka akan menyertai batch aku di SMS Melaka Air Keroh sebagai batch tingkatan empat.

Pada 3 Januari 1976 aku dibawa oleh bapak mendaftar di Sekolah Munshi Abdullah. Dari kampung RCB kami menaiki bas Patt Hup hingga ke stesen bas Melaka dan menaiki bas Batang Melaka ke Batu Berendam. Aku begitu teruja sekali sepanjang perjalanan. Aku menyertai 120 pelajar-pelajar terpilih seluruh negeri Melaka untuk melakar sejarah sebagai batch pertama (secara rasmi) SMS Melaka.

Sejarah ini terlakar kerana Kementerian Pelajaran tidak jadi membawa pulang pelajar-pelajar SMS Melaka di Keluang. Menurut kata Encik Mahpor Baba, Pengarah Sekolah-Sekolah Berasrama Penuh semasa datang menziarahi kami di Sekolah Munshi Abdullah, sebab utama ialah batch pertama tadi telah selesa di sana dan kementerian tidak mahu memisahkan mereka dengan rakaan-rakan sekolah di SMS Johor. Untuk mengatasi masalah kekosongan tingkatan empat, kementerian telah menawarkan tempat-tempat itu sebahagian besarnya kepada penuntut-penuntut cemerlang Sijil Rendah Pelajaran (SRP) dari Negeri Johor. Ini untuk mengimbangi batch asal di Keluang yang rata-ratanya orang Melaka.

Abangku Idham dan sepupuku Aziz merasa sangat hampa kerana mereka telah menunggu tiga tahun untuk kembali ke Melaka. Mereka tidak lagi dikira sebagai pelajar SMS Melaka sebaliknya status mereka telah ditukar terus sebagai pelajar SMS Johor.

Tetapi batch pertama tingkatan empat tidak menyertai kami di Sekolah Munshi Abdullah. Mereka hanya menyertai kami beberapa bulan kemudian apabila bangunan SMS Air Keroh siap dibina.

Kami batch pertama tingkatan satu menumpang di Sekolah Munshi Abdullah selama empat bulan. Bagi aku ia adalah pengalaman yang tidak dapat dilupakan. Insya Allah ia akan aku ceritakan selepas ini.


No comments:

Post a Comment