Friday 20 September 2013

PERIHAL KG RCB MELAKA



Menurut cerita yang aku dengardaripada orang-orang tua,  Kg Ramuan China Besar  (Kg RCB) mendapat namanya yang pelik itu daripada sekumpulan orang Cina yang datang membalak dan meneroka hutan yang sekarang ini dikenali sebagai Kg Ramuan China Besar, Kg Ramuan China Kechil dan Kg. Lubuk China (saya kekalkan di sini ejaan asal).

Pembalak-pembalak Cina ini naik di satu pengkalan sungai yang sekarang dikenali sebagai Pengkalan Balak berhampiran Kuala Sungai Baru. Mereka bergerak ke suatu kawasan dan menemui banyak kayu kayan yang bercampur-campur (ramuan). Ada pokok yang kecil dan ada yang besar tetapi pokok yang besar lebih banyak. Maka dinamakan Ramuan China Besar. Apabila mereka meneroka hutan bersebelahan kawasan tadi mereka menemui ramuan kayu kayan tetapi kayu (pokok) yang kecil lebih banyak. Maka dinamakan Ramuan China Kechil. Selepas berhari-hari membalak kumpulan pembalak cina ini bergerak ke utara dan menemui satu lubuk (paya) yang besar. Mereka berehat di sini dan menangkap ikan. Maka dinamakan tempat ini Lubuk China.

Tidak dapat dipastikan bila Kg RCB, Kg RCK dan Kg Lubuk China dibuka atau lebih tepat, ditemui oleh pembalak-pembalak cina tersebut. Tidak terdapat juga catatan sejarah yang resmi yang boleh memberi kesahihan kepada cerita tersebut. Tapi bukankah negeri Melaka sendiri kononnya mendapat nama daripada cerita lisan anjing-anjing Parameswara ditendang kancil di bawah pokok melaka? Jadi, tanpa wujudnya versi lain maka saya kira versi yang saya dengar tadi adalah munasabah dan boleh diterima. Aku mendapat pengesahan tentang cerita pembukaan Kg RCB ini daripada bapa saudaraku Cikgu Lani bin Lasim. Beliau adalah seorang yang dihormati di Kg RCB dan masih hidup dan sihat sekarang. Aku tidak ada sebab mengapa aku tidak boleh mempercayai cerita beliau.

Tidak ada kepastian tentang masa pembukaan Kg RCB tetapi Cikgu Lani menganggarkan ianya berlaku kira-kira dua ratus tahun lepas. Aku pernah bertanya kepada arwah bapaku tentang keturunan kami dan beliau berkata "moyang kau datang dari Sumatra". Bapaku menyebut beberapa nama tempat seperti Minangkabau, Paya Kumboh, Tanjung Pagar dan lain-lain. Ini beliau dengar terus secara lisan bukannya kata atas kata (hearsay). Aku sendiri suka membaca tulisan-tulisan di atas batu nesan lama di kawasan perkuburan kampungku. Kubur-kubur lama yang bertarikh sekitar perang dunia pertama (1914-1918) masih boleh ditemui di suatu sudut di mana ditemui batu-batu nesan yang usang dengan bentuk yang unik. Bapaku lahir sekitar 1922 dan beliau sempat bertemu moyangku iaitu datuknya. Jadi boleh aku simpulkan bahawa moyangku datang di pertengahan atau di penghujung abad ke 19. Kalau kita baca Hikayat Abdullah yang ditulis di awal abad ke 19 dan disokong oleh peta lama Melaka yang dilakar di pertengahan abad ke 19 di mana nama Sempang ( Masjid Tanah), Pengkalan Balak dan Sungei Baru ada dicatatkan maka aku membuat kesimpulan bahawa versi pembukaan Kg RCB dalam anggaran masa 200 tahun itu adalah munasabah dan boleh diterima.

Walaupun Kg RCB ini terletak dalam negeri Melaka, hampir kesemua penduduknya bertutur mengikut loghat Negeri Sembilan. Adat istiadat Minang diamalkan secara turun temurun walaupun generasi sekarang tidak lagi peka kepada peraturan sosial dan budaya Minang yang diamalkan oleh bapa dan datuk mereka dahulu.

Semasa aku kecil (1960an -1970an) hampir semua penduduknya bekerja sebagai penoreh getah, pesawah padi, nelayan sungai, penebang bakau dan ada juga yang bekerja sebagai guru sekolah kebangsaan,  guru sekolah ugama rakyat, askar, polis, posman, pemandu teksi atau kereta persendirian (dipanggil kereta prebet sapu). Dalam banyak-banyak pekerjaan itu gurulah yang paling dihormati, berprestij dan rapat di hati orang-orang kampung. Ramai guru aktif berpolitik dan hampir semuanya bergiat dalam UMNO.

Petaling Jaya
21 September 2013

2 comments:

  1. Bagus crito ni waris. Ada juga tercatat sejarah kampong kito untuk tatapan generasi akan datang. Generasi sekarang tak tau cerito asal kampong kito.

    ReplyDelete
  2. Moyang den pun asal Sumatera, propinsi Bengkulu tepatnya.

    ReplyDelete