Monday 30 September 2013

MOZAC: SAMBUNGAN 4

Waktu tidur di asrama ialah pukul 11 malam. Tepat jam 11 semua lampu dorm ditutup. Tidak semua kami tidur. Biasanya kami akan berborak-borak dan ada juga yang membaca buku menggunakan limpahan lampu koridor. Lazimnya pukul 12 barulah  kami semua tidur atau tertidur.

Pada suatu malam aku tejaga daripada tidur apabila terdengar orang bercakap-cakap. Aku jadi syak bila melihat dua orang membuka locker dan menggeledahnya satu persatu. Daripada sinar lampu koridor aku dapat melihat wajah mereka dengan jelas. Mereka bukan daripada kalangan pelajar Munshi yang tinggal di asrama. Mereka orang luar. Locker yang berkunci diumpil dan dibuka menggunakan screw driver yang panjang. Mataku menyorot ke sekeliling dan aku lihat semua tidur dengan nyenyak. Abang Jaafar Baba, pelajar Munshi Tingkatan Enam yang tinggal dalam dorm sebagai pengawal kami juga tidur dengan lena sekali. Aku rasa bingung dan tidak terlintas langsung dalam hatiku untuk meggerakkan orang lain atau menjerit. Aku cuma memerhatikan perbuatan mereka dan apabila mereka keluar aku tidur semula.

Pagi esoknya seluruh Asrama Putera gempar kerana dimasuki pencuri. Tidak ada seorang pun yang terjaga semasa kejadian. Akhirnya aku mengaku melihat pencuri-pencuri itu. Tidak lama kemudian polis berpakaian preman datang dan membuat soal-siasat. Aku ceritakan semuanya. Bila ditanya keadaan fizikal mereka aku berkata tinggi mereka seperti abang ini dan gempal mereka seperti abang itu. Tapi saya beritahu juga yang mereka bukan pelajar asrama. Bila polis balik aku ditegur oleh seorang senior Munshi kerana membandingkan ketinggian dan susuk badan pencuri-pencuri itu dengan beberapa abang senior. Ini boleh menjadikan mereka suspek, katanya. Manalah aku tahu, aku cuma jawab apa yang aku tahu. Umur aku baru baru 12 tahun lebih. Kes itu akhirnya ditutup kerana tidak ada tangkapan yang dibuat.

Tidak lama selepas itu satu malam aneka ragam diadakan. Meriah sekali majlis itu. Semasa aku sekolah rendah sesatunya majlis waktu malam yang aku sertai ialah ihtifal sekolah agama. Dalam pertandingan nyanyian setiap peserta perlu menyampaikan dua lagu. Satu lagu moden dan satu lagi lagu langgam (asli). Seingat aku semua peserta tidak kira lelaki atau perempuan membawa lagu "Patah Hati" sebagai lagu langgam. Abang Jaafar Baba yang masuk bertanding membawa lagu "Seri Serawak" dan dia menang.

Di bulan April juga kami dibenarkan melawat tapak SMS Melaka yang terletak di atas sebuah bukit setinggi 400 kaki di Ayer Keroh. Kami begitu teruja menaiki bukit dan bila sampai di tapak bangunan yang  hampir siap, kami melihat pemandangan yang sangat indah. Dari situ kami boleh melihat seluruh Bandar Melaka,  kawasan pantai, Pulau Besar dan Gunung Ledang. Tidak lama selepas itu kami diberitahu oleh Encik Mahpor Baba, Pengarah Sekolah-Sekolah Berasrama Penuh bahawa kami akan berpindah ke tapak kekal kami di Ayer Keroh pada 1 Mei iaitu semasa cuti Hari Buruh.


30 Septembar 2013
Bukit Bendera Resort
Mentakab




1 comment:

  1. Prof punya daya ingatan yg kuat. Masih boleh mengingati nama guru2 sekolah rendah hatta nama pengarah jabatan. Prof juga seorang pengamat, masih ingat suasana hutan, pokok-pokok buah, bukit dan sebagainya.
    Tak heranlah prof berada di kedudukan sekarang. Teruskan menulis prof, saya akan baca dari masa ke semasa.

    ReplyDelete