Tuesday 20 June 2017

PERPISAHAN YANG PALING MELEGAKAN


13 Oktober 2014 - 12 Oktober 2016


Setelah berkhidmat sebagai seorang pensyarah bertaraf profesor di UTM IBS Kuala Lumpur selama tiga tahun aku dilantik oleh SPB Yang Dipertuan Agong sebagai Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi Malaya di Johor Bahru. Aku begitu enjoy menjadi pensyarah. Masa berjalan begitu pantas. Boleh dikatakan sepanjang aku bekerja selepas lulus universiti, jawatan pensyarah di UTMlah aku merasa begitu selesa. Aku diminta mengisi borang supaya kontrak dilanjutkan lagi setelah tempoh tiga tahun pertama tamat. Borang yang telah diisi tidak dikemukakan kerana tawaran sebagai Pesuruhjaya Kehakiman telah aku terima. Ketika aku menerima tawaran menjadi Pesuruhjaya Kehakiman atau lebih kerap disebut JC (Judicial Commissioner) terlintas juga rasa ragu-ragu samada aku boleh menyesuaikan diri dengan jawatan yang begitu demanding tersebut. Aku sudah begitu selesa di UTM jadi apa perlunya aku kembali ke bidang kehakiman yang telah aku tinggalkan hampir sepuluh tahun. Jawatan terakhir aku di Jabatan Kehakiman ialah Hakim Mahkamah Sesyen. HMS ialah jawatan hakiki tetapi aku sebenarnya bertugas sebagai pegawai khas kepada Ketua Hakim Negara (KHN) iaitu Tun Mohamed Dzaiddin Haji Abdullah ketika itu. 

Dengan sokongan Tun Dzaiddin aku dipilih oleh Kerajaan British untuk melanjutkan pelajaran di peringkat PhD atas tajaan biasiswa Chevening yang berprestij. Setelah lulus aku dihalang kembali ke Jabatan Kehakiman oleh Peguam Negara padahal KHN yang baru, Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim telah menyatakan hasratnya agar aku ditempatkan di Pejabat Ketua Pendaftar, Mahkamah Persekutuan untuk mengetuai bahagian penyelidikan. Oleh kerana hubungan Peguam Negara dan KHN tidak baik permintaan Tun Ahmad Fairuz melalui Ketua Pendaftarnya telah ditolak oleh Peguam Negara. Begitulah keadaannya bila dua gajah berperang pelanduk mati di tengah-tengah.

Jadi, aku bertugas di beberapa tempat di bawah Jabatan Peguam Negara. Pertama di Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) yang baru ditubuhkan. Kemudian ditukar sebagai Penasihat Undang-Undang Kementerian Pertahanan dan selepas itu dipinjamkan ke badan antarabangsa iaitu di Malaysia-Thailand Joint Authority (MTJA). Di MTJA aku memohon dipendekkan kontrak setelah bertugas tiga tahun. Sepatutnya tempoh pinjaman aku adalah empat tahun. Aku memohon bersara secara pilihan. Puas aku berkuntau untuk mendapat kelulusan Peguam Negara ynag digeruni itu. Terus-terang aku cakap Peguam Negara itu adalah salah satu sebab utama aku pencen awal. Aku benar-benar tidak berselera untuk berkhidmat di bawahnya lagi.

Isteri aku memberi encouragement dengan mengatakan jawatan JC itu berprestij bagi pengamal undang-undang di samping gaji dan elaunnya yang lumayan jika dibandingkan dengan jawatan-jawatan kerajaan. Lagipun, kata isteriku, jika tak suka nanti tak usah minta sambung kontrak itu dan boleh minta kerja di luar negara. Isteri aku memang mengidam sangat untuk duduk kembali di luar negara.


YA Datuk Dr Sabirin Bin Ja'afar
Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi Johor Bahru (2014-2016)

Jamuan Perpisahan dengan staf - Timbalan Pendaftar,
Setiausaha, Ordeli dan Pemandu




Kunjungan hormat perpisahan kepada YAA Tan Sri Zulkifli Ahmad Makinudin
Hakim Besar Malaya seminggu sebelum tamat kontak

Bersama isteri dan anak selepas majlis perpisahan rasmi 
oleh staf Mahkamah Tinggi JB di Hotel Grand Paragon


Kereta rasmi semasa bertugas sebagai Pesuruhjaya Kehakiman

foto rasmi bersama pegawai, staf dan Timbalan Pendakwa Raya
Mahkamah Tinggi (Jenayah) II, Johor Bahru

Pesuruhjaya Kehakiman adalah hakim mahkamah tinggi yang dilantik secara kontrak. Ini disebabkan jawatan hakim mahkamah tinggi telah ditentukan bilangannnya dalam Perlembagaan Persekutuan. Untuk menampung kes-kes yang bertambah hakim tambahan secara kontrak yang dipanggil Pesuruhjaya Kehakiman diwujudkan. Lazimnya kontrak JC akan disambung dari tahun ke tahun sehingga diserapkan sebagai hakim tetap. Ada kes JC tak confirm sampai 7 tahun. Tapi ada pula yang confirm selepas beberapa bulan.

Nantilah, aku akan ceritakan liku-liku beronak yang aku lalui semasa bertugas sebagai hakim di mahkamah tinggi ini dalam bab yang lain. 

Untuk ini aku cuma nak ceritakan betapa leganya perasaan aku bila meninggalkan jawatan berprestij ini. Aku rasa seolah-olah beban satu batu besar atas kepala telah dialihkan. Aku langsung tidak merasa terkilan kehilangan gaji, elaun dan pelbgai kemudahan hampir RM 50,000 sebulan. Malah dalam bulan-bulan terakhir hati aku semakin meronta-meronta minta dibebaskan daripada belenggu kehidupan yang terpenjara dan melemaskan.

Empat kali jamuan  diberikan sempena perpisahan tersebut. Seronok juga bila hakim-hakim lain, pegawai dan kakitangan mahkamah menyatakan rasa sedih atas pemergian aku. Bagi aku tak ada sebab yang terlalu mendesak untuk aku terus menjadi JC. Cukuplah dua tahun itu. Dua tahun yang mematikan kutu, memisahkan aku daripada realiti. Dua tahun yang membunuh kreativiti. 

Aku perhatikan ramai hakim seperti mati kutu, moody  dan bersedih apabila tarikh persaraan semakin hampir. Ada seorang kawan bekas peguam yang kini ahli perniagaan yang kaya memberitahu aku pemerhatiannya, "very few judges retired happy".Cakapnya itu membuatkan aku berfikir secara serius. Aku cuba mengingat sosok-sosok hakim yang aku kenal dari dulu hingga sekarang. Memang benar, tak ramai yang bersedia menerima hakikat persaraan. Di negara ini tak ramai orang yang menghargai pesara-pesara termasuklah hakim. Bayangkan, seorang hakim masuk perkhidmatan kerajaan pada umur awal dua puluhan, naik pangkat berkali-kali, kemudian dilantik jadi hakim dan menerima pelbagai kemudahan di samping kuasa dan penghormatan orang tiba-tiba di usia 66 tahun, usia di mana mereka lebih bergantung kepada kemudahan-kemudahan itu tiba-tiba kereta, driver, pembantu khas (odeli), setiausaha, bantuan polis, rumah rasmi, bil-bil percuma dll ditarik dari mereka. 

Hakim bukan orang politik yang bersedia dengan kemungkinan hilang jawatan pada bila-bila. Maksud aku, kehidupan hakim terutama "power trappings" itu membelenggu mereka sehingga mereka tidak bersedia untuk bersara. Tidak hairan ramai hakim meminta ihsan boss untuk lanjutan selama 6 bulan yang diperuntukkan dalam Perlembagaan. Aku langsung tidak terkejut hakim yang paling kanan iaitu Ketua Hakim Negara/Chief Justice (CJ) sendiri sanggup meminta kontrak tiga tahun selepas tempoh persaraan wajib. Perkara ini tidak pernah berlaku tetapi ia terjadi sekarang. Apapun justifikasi yang diberi orang-orang yang berfikir secara munasabah akan mencemuhnya.  Bekas CJ Tun Hamid Mohamed sendiri telah menulis dalam blognya meminta CJ sekarang bersara apabila tempoh perkhidmatannya tamat. Ada orang yang mentertawakan kerana CJ dah jadi JC kerana berkhidmat atas kontrak

Sudah ada gerakan dari Badan Kehakiman sendiri supaya umur persaraan hakim dinaikkan daripada 66 tahun kepada 70 tahun. Phew!. Dah tua betul tu. Semua ini menguatkan lagi hipotesis yang hakim memang tak mahu bersara dan kalau boleh mati dalam jawatan. Aku tidak dapat bayangkan diri aku menghadapi situasi yang sama nanti. Sebelum rasa hebat dan aura invincibility itu meresap masuk meracuni diri aku baiklah aku mengucapkan goodbye lebih awal.

Tidak banyak kemajuan yang aku capai masa itu kecuali mendapat gelaran Yang Arif, beberapa hutang yang dapat dilunaskan kerana ada lebihan gaji, dianugerahkan oleh negeri kelahiranku bintang kebesaran DMSM yang membawa gelaran "Datuk". Itu saja. Oooooops, ada satu lagi, dan aku sangat bersyukur dengannya, iaitu aku dapat pergi umrah akhir Ramadan sebanyak dua kali sepanjang dua tahun aku jadi JC di JB. Ini akan aku ceritakan dalam bab yang lain.

Pada 12 Oktober 2016 secara rasmi aku mengakhiri tugas sebagai JC. Pagi itu aku menyertai semua hakim-hakim lain untuk breakfast di Toast n Toast di Danga Bay. Kawan-kawan ini masih bertanya apa aku nak buat selepas ini. Aku memberi bermacam-macam jawapan tapi ia hanya red herrings.



Breakfast terakhir bersama hakim-hakim Mahkamah Tinggi
Johor Bahru pada 12 Oktober 2016. Dari kiri YA Dato Seri Tun Majid, YA Dato Sofian,
 YA Albaishah, YA Colin Sequerah, YA Dato Teo Say Eng.






1 comment:

  1. Semoga Datuk sentiasa sihat dan bahagia selalu.. amin

    ReplyDelete