Friday 1 September 2017

DIANA: KEMATIANNYA DITANGISI BERJUTA

31 Ogos 1997 - 2 September 1997, Norwich, Kingston, Cardiff

Kita selalu mengingati tempat kita berada bila sesuatu peristiwa besar terjadi. Semasa aku di UK kali pertama 1996 - 1998 dua peristiwa besar berlaku. Pertama kemenangan besar parti Buruh pimpinan Tony Blair ke atas parti Konservatif yang telah memerintah Britain sejak 1979. Keduanya, kematian mengejut Puteri Diana di Paris pada awal pagi 31 Ogos 1997.

Peristiwa kemalangan kereta sehingga dia terkorban itu berlaku tepat 20 tahun lalu. Untuk itu aku ingin menulis tentang peristiwa tragik tersebut. Masa itu aku berada di Kingston, London dalam perjalanan pulang dari menziarahi saudara yang lama terpisah di Norwich.



Diana Puteri Wales
kematian tragiknya dalam usia muda diratapi jutaan orang seluruh dunia.

Kak Seha, saudara sebelah isteriku telah berkahwin dengan tentera British yang bertugas di Malaysia dalam tahun 1960an. Selepas bernikah Bruce Halahan @ Baharom Abdullah telah membawa isterinya ke UK dan mereka tidak pernah pulang ke tanahair. Terdapat khabar-khabar angin Kak Seha telah meninggalkan ugamanya. Ibu dan bapa mertuaku tinggal di Cardiff selama setahun selepas kedua-duanya pencen. Mereka benar-benar berhajat menemui Kak Seha dan Abang Baharom.

Hujung Ogos 1998 kami bertujuh (aku dan isteri serta tiga anak-anak yang masih kecil bersama-sama mertuaku) bercuti di beberapa tempat di UK. Di akhir perjalanan kami menuju ke Norwich dalam negeri East Anglia untuk ke kilang Bally, pembuat kasut mewah yang terkenal. Kilang ini favourite  pelajar-pelajar Malaysia yang mengidam memakai kasut jenama itu dengan harga yang sangat murah semasa summer sale. Kami tidak kecewa kerana berjaya membeli berpasang-pasang kasut Bally made in Switzerland dengan harga yang benar-benar rendah.

Kemudian kami ke Norwich mencari rumah Kak Seha menerusi nombor telefon yang diberi oleh adik nya. Alhamdulillah, sebelah petangnya kami berjaya sampai ke rumah Kak Seha setelah menelefonnya. Kami dilayan mesra oleh Kak Seha dan Abang Baharom. Mereka kekal Islam dan telahpun menunaikan haji cuma kedua-dua mereka lebih selesa bercakap Inggeris. 

Dari Norwich kami terus ke arah selatan menuju London. Musim panas siangnya panjang. Pukul  9 baru Maghrib. Di London kami menuju rumah sepupu isteriku yang terletak di Kingston, selatan Kota London. Fadilah seorang akauntan yang bekerja di London baru saja berkahwin dengan Mustafa seorang jurutera warga British berketurunan Pakistan. Semasa mereka bernikah di East Ealing, kami sekeluarga menghadiri majlis pendaftaran pernikahan mereka. Kerana keletihan memandu kereta seharian aku terus tertidur kira-kira pukul 11 malam 30 Ogos 1997.

Pukul 3 pagi esoknya aku bangun untuk solat Subuh kerana pukul 5 sudah siang. Aku lihat semua saluran TV menyiarkan berita terkini berulang-ulang memaklumkan Puteri Diana kemalangan jalanraya di dalam terowong di Paris tidak jauh dari Champ Elysee. Dia dalam keadaan tenat di hospital. Teman lelakinya Dodi Al Fayed dan driver kereta telah diisytiharkan mati serta-merta akibat kemalangan itu.

Selepas aku bersolat Subuh, tv mengesahkan Diana Puteri Wales meninggal dunia. Semasa pembedahan dia mengalami komplikasi jantung dan tidak dapat diselamatkan. Seluruh dunia tersentak mendengar berita yang mengejutkan itu.

Penduduk UK bangun pagi dihidangkan dengan berita kematian Diana. Ramai wanita bernama Diana dalam dunia ini tetapi di UK, Diana hanya merujuk kepada seorang perempuan yang asalnya bernama Lady Diana Spencer, seorang gadis aristokrat berjiwa orang kebanyakan yang dipiih oleh nenek Putera Charles sebagai bakal ratu Britain apabila Putera Charles menaiki takhta. Putera Charles diketahui umum memiliki ramai teman wanita tetapi jiwanya telah ditakluk oleh Camilla Parker Bowles yang keturunannya banyak menjadi gundik kepada keluarga diraja British.  Atas imej Camilla itu dia tidak sesuai menjadi bakal ratu. Lady Diana Spencer dipilih kerana imejnya yang baik dan masih perawan. Ternyata ia marriage of convenience yang tidak kekal lama. Tugas Diana hanya melahirkan bakal raja pengganti Charles kelak. Putera Charles meneruskan hubungan sulitnya dengan Camilla yang telah diaturkan berkahwin dengan seorang seorang pegawai Charles. Puteri Diana memberontak dengan membuat hubungan intim dengan beberapa lelaki kacak. Akhirnya rumahtangga Charles dan Diana musnah dan perceraian mereka diisytiharkan dalam Parlimen.

Bila bercerai gelaran Princess Diana of Wales ditarik balik. Panggilan Her Royal Highness (HRH) juga dihentikan. Dia kembali menjadi orang kebanyakan dengan nama Diana, Princess of Wales. (baca: perkataan princess diletakkan selepas namanya, tidak seperti sebelumnya). Tanpa HRH orangramai, keluarga aristokrat dan kerabat raja tidak perlu curtsy (tunduk hormat) kepadanya dalam majlis rasmi.

Adat bow dan curtsy dalam masyarakat bangsawan England

Selama berhari-hari sehingga Puteri Diana dikebumikan di pusara keluarganya di Norhamtonshire, utara London, media tv dan cetak hanya bercerita tentang Diana dan kemalangan keretanya di Paris. Simpati rakyat British kepada puteri kesayangan mereka itu memuncak. Aku menyaksikan fenomena luarbiasa ini. Lautan jambangan bunga memenuhi perkarangan Istana Kensington tempat Diana tinggal. Bertan-tan bunga terpaksa diimport dari luar UK untuk memenuhi permintaan.

Diana sebenarnya telah disisihkan oleh Istana Buckingham. Dia dianggap anti establishment. Antara sebab utama perkahwinannya runtuh ialah popularitinya mengatasi Putera Charles. Umum mengetahui Putera Charles sebagai putera mahkota (Prince of Wales) tidak banyak peranan dalam sistem pentadbiran British. Dia tidak selesa apabila isterinya diburu oleh media sepanjang masa. Diana pula seronok dengan perhatian media itu. Sepatutnya dia tidak boleh terlalu menonjolkan dirinya. Lihat bagaimana Camilla menjaga dirinya sekarang setelah dia berkahwin dengan Charles. Dia sangat sopan sehingga rakyat British mula menyukainya dan dia dianggap secocok dengan Charles. Camilla bukan lagi wanita durjana yang dibenci rakyat British suatu masa dahulu.

Bersambung

.

No comments:

Post a Comment