Sunday 3 September 2017

KEMATIAN DIANA DAN MOHAMED AL FAYED

Sambungan


Diana sebenarnya telah disisihkan oleh Istana Buckingham. Dia dianggap anti establishment. Antara sebab utama perkahwinannya runtuh ialah popularitinya mengatasi Putera Charles. Umum mengetahui Putera Charles sebagai putera mahkota (Prince of Wales) tidak banyak peranan dalam sistem pentadbiran British. Dia tidak selesa apabila isterinya mendapat lebih perhatian dan diburu oleh media sepanjang masa. Diana pula seronok dengan perhatian media itu. Sepatutnya dia tidak boleh terlalu menonjolkan dirinya. Lihat bagaimana Camilla Duchess of Cornwall menjaga dirinya sekarang setelah dia berkahwin dengan Charles. Dia sangat sopan sehingga rakyat British mula menyukainya dan dia dianggap secocok dengan Charles. Camilla bukan lagi wanita durjana yang dibenci rakyat British suatu masa dahulu.

Puteri Diana diburu media di mana-mana

Di rumah,  Fadilah diberitahu tentang musibah yang menimpa Diana oleh adiknya dari Malaysia. Di musim panas perbezaan waktu antara Malaysia dan UK ialah 8 jam. Sewaktu kami lena tidur rakyat Malaysia telah tahu berita itu di waktu pagi.

Keesokannnya pada 1 September 1997 kami sekeluarga bertolak pulang ke Cardiff kerana cuti telah habis. Aku dan isteri bekerja 8 jam sehari memetik buah tomato dalam  green house  di Rhmney Valley. Sepanjang perjalanan kami dapat melihat rakyat Britain yang murung tidak percaya puteri kesayangan mereka telah tiada lagi. Selama 16 tahun sejak dia bertunang dengan Putera Charles, Puteri Diana menjadi sebahagian dari mereka tiba-tiba dia pergi buat selama-lamanya.

Puteri Diana dan Dodi Al Fayed dilihat hidup buat
kali terakhir menaiki kereta di luar Hotel Ritz Paris. Beberapa
minit selepas ini kereta mereka melanggar tebing terowong. Dodi mati serta-merta.

Sampai di Cardiff semua kami terpaku di depan tv menonton perkembangan mendiang Diana. Putera Charles pergi ke Paris menuntut mayat bekas isterinya dan membawanya pulang menaiki pesawat khas RAF. Media mula membuat analisa kecelakaan yang menimpa Diana. Semuanya memburukkan papazzi (pemburu berita) yang dikatakan penyebab utama kemalangan tersebut. Nama teman lelaki Diana, Dodi Al Fayed jarang-jarang disebut. Dia hanya dirujuk sebagai companion Diana yang turut terbunuh.

Hamad "Dodi" Al Fayed tidak dikenali ramai sebelum dia diberitakan  berpacaran dengan Puteri Diana semasa  percutian bersama mereka atas bot mewah milik bapa Dodi di lautan Mediterranean. Bapa Dodi, Mohamed Al Fayed ialah pemilik gedung mewah Harrords di Knightbridge, London. Billionaire itu juga pemilik Hotel Ritz Paris tempat pasangan itu makan malam buat kali terakhir. Bapa saudara Dodi (abang ibunya) ialah Adnan Al Kashoggi, billionare Saudi yang terkenal. Sebagai anak sulung dan pewaris Mohamed Al Fayed memberi elaun hidup kepada Dodi sebanyak USD100 ribu setiap bulan di samping mendapat semua kemewahan yang hanya mimpi kepada orang lain.

pasangan ini dalam rakaman cctv Hotel Ritz Paris di malam mereka terbunuh

Dengan kemewahan itu Dodi menjadi playboy antarabangsa. Segala cerita Dodi yang tidak manis dihamburkan dalam media semau-maunya sebelum dan selepas kematiannya. Media British seperti gerun Dodi akan mengahwini Diana sekaligus menjadi bapa tiri kepada Putera William, pewaris takhta British dan ketua Gereja England selepas Putera Charles. Kepada rakyat British ini satu prospek yang unthinkable.

Dodi Al Fayed diburukkan bukan sebab dia Islam. Kehidupan dia dan keluarganya tidak langsung berpaksi kepada ugama. Mereka Islam pada nama sahaja. Jadi mengapa media dan establishment berusaha keras menghalang hubungan Puteri Diana dan Dodi?

Pada hemat aku, jawapannya tidak dapat lari daripada Mohamed Al Fayed sendiri.

Mohamed Al Fayed dan isterinya (ibu tiri Dodi) wanita Finland

Mohamed Al Fayed adalah businessman yang penuh kontroversi. Dia sangat kaya dan ambitious. 
Dia lahir di Mesir tetapi berhijrah ke Britain. Cara bagaimana dia berjaya dalam perniagaan sangat menakjubkan. Ia bagai cerita dongeng Seribu Satu Malam.  Dia mula dianggap businessman yang serius bila berkenalan dengan Adnan Al Kashoggi. Bagaimana dia mendapat financial backing Adnan? "Mudah" saja - kahwini adiknya Samirra. Dengan bantuan Adnan, Mohamed Al Fayed bergerak cergas membeli hartanah yang ekslusif serata dunia seperti Harrods dan Hotel Ritz. Dia sangat licik. Aku rasa Donald Trump kaya kerana mengikut model perniagaan Al Fayed. Terlalu banyak persamaan antara mereka. Aku rasa mereka penganut mazhab bisnes "talent means nothing without name and popularity" (dalam perniagaan bakat tidak bermakna tanpa nama dan kemasyhuran). Di Malaysia pun ada penganut mazhab ini. Kajilah  Dato Seri Vida dan Tan Sri Vincent Tan, anda akan faham apa yang aku maksudkan.

Mohamed Al Fayed "membeli" gedung Harrods secara tidak jujur. Pada asalnya dia bertindak sebagai ajen pembeli bagi seorang ahli perniagaan British tetapi apabila mendapat segala maklumat dia sendiri mencari sokongan dana dan membeli Harrods untuk dirinya sendiri secara curang. Dalam financial disclosure kepada funder dia mendakwa memiliki beratus-ratus kapal di Iskandariah. Bila disiasat selepas Harrods dimilikinya, dia memberitahu "kapal-kapal" yang dimilikinya itu ialah "sampan-sampan" yang memberi perkhidmatan memunggah kargo kapal dagang di tengah laut dan membawanya ke pelabuhan kerana laut yang cetek. Phew! terkedu orang putih dibuatnya. Sebagai pemilik Harrods dia mengorak langkah untuk pengiktirafan dirinya di UK. Harrods yang berusia hampir 200 tahun itu adalah satu lambang kemegahan British. Orang putih malu bila hakmiliknya bertukar kepada orang Arab. Bayangkan di Malaysia bangunan PWTC dibeli oleh orang asing. Begitulah rasanya.

Orang putih tidaklah bodoh. Mereka memberi segenap peluang kepada warga asing berniaga dan bekerja di Britain selagi mereka membayar cukai dan patuh undang-undang. Sebenarnya inilah kunci kejayaan London terus maju selepas empayar British berpecah. Kalau kita duduk di UK kita tidak akan rasa kita rakyat kelas kedua. Kita dilayan dengan baik padahal aku rasa di sana taraf kita tak ubah seperti pekerja Bangla di Malaysia. Tapi di bank, sekolah, muzium dll kita tidak dianaktirikan. Orang putih memang handal berlakon. Ramai mereka rasis tapi tidak nampak. Depan lain belakang lain. Aku buat kesimpulan ini setelah tinggal dan bergaul dengan mereka selama enam tahun di sana.

Mohamed Al Fayed mengidam untuk menjadi rakyat British. Dia hanya berstatus penduduk tetap (PR) sahaja walaupun tinggal di UK berpuluh tahun.. Dia membayar cukai lebih GBP 24 juta setahun kepada Kerajaan Britain. Dia membeli castle di Scotland dan mengubahsuainya sebagai tarikan pelancong. Bagi meluaskan pengaruhnya Mohamed Al Fayed membeli akhbar Daily Mirror. Untuk bergaul dengan masyarakat kelas atasan British dia berhabis duit menaja pesta lumba kuda Ascott iaitu event tahunan yang dihadiri oleh aristokrat British termasuk Queen Elizabeth. Tempat itu pusat establishment. Bayangkan satu topi tinggi top hat yang dipakai oleh tetamu berharga GBP 10 ribu. Tapi dengan sumbangan seperti itupun permohonannya utk menjadi rakyat British  ditolak. Masejnya jelas, you are not one of us.

Putera Charles (memakai top hat) dan Puteri Diana di Ascott 

Di Ascott Mohamed Al Fayed bergesel bahu dengan para aristokrat British yang berhidung tinggi. Lambang aristokrat hidung tinggi ini ialah Putera Philip Duke of Edinburgh, suami Queen. Beliau berketurunan Greek adalah kuasa sebenar di belakang Istana Buckingham. Kawan-kawan sekuliahku dari Greece selalu berbangga mengatakan, "our man fucks the Queen" hahaha.

Pemilik Harrods ini mula berkenal dengan Puteri Diana di Ascott. Puteri Diana memang peramah dan tidak hidung tinggi atau rasis. Lihatlah dalam senarai kekasih gelapnya ramai orang luar berbangsa India, Pakistan dan Arab. Diana menerima tangan persahabatan Al Fayed dengan senang hati. Diana sering membeli-belah di Harrods secara percuma. Orang Arab memang sangat pemurah kepada orang yang mereka sukai. 

Menurut cerita-cerita tabloid bersumberkan sahabat-sahabat karib Diana sendiri  hati Puteri Diana telah ditawan Dr Hasnat Khan seorang pakar bedah jantung berasal dari Pakistan yang aktif dalam kerja-kerja kebajikan.
Dr Hasnat Khan 

Dr Hasnat dicintai Diana kerana sifatnya yang merendah diri malah dia memeranjatkan Diana kerana
melayan Diana seperti biasa tanpa sebarang perhatian khusus semasa Diana melawat sahabatnya di hospital tempat Hasnat bertugas. Lama juga Diana mengorat Hasnat sebelum doktor yang reclusive itu bersetuju untuk dating. Mereka bercinta selama dua tahun sebelum Hasnat memutuskan hubungan cinta tersebut kerana merasakan perkahwinan dengan Diana tidak akan berjaya. Menurut Hasnat dalam satu-satunya interview yang diberinya kepada akhbar utama British sempena sepuluh tahun kematian "Mawar England" itu, dia dan Diana datang dari dua planet yang berbeza dan jika mereka berkahwin pun ia akan kekal tidak lebih setahun. Dia mengakui Diana pernah melahirkan hasrat memeluk Islam untuk mengahwini Hasnat.

Selepas berpisah dengan Putera Charles secara rasmi, Diana telah berkunjung ke Pakistan bersama Jemima Khan, isteri pemain kriket lagenda Imran Khan. Mereka sering kelihatan memakai salwar kameez pakaian tradisi wanita Pakistan. Jemima adalah socialite terkenal anak kepada Sir James Goldsmith, billionaire hartanah berdarah Yahudi yang memiliki banyak harta di West End, tempat paling mewah di London. Malangnya Diana wanita cantik yang terkenal seantero dunia itu tidak direstui oleh ibu Hasnat Khan yang tidak rela anak terunanya berkahwin dengan janda beranak dua, Kristian dan berdarah Yahudi. Ya, Spencer ialah nama keluarga Yahudi. Ingat gedung Marks & Spencer? Ia adalah gedung pakaian yang diasaskan oleh dua orang berdarah Yahudi. Restu ibu Hasnat Khan gagal diperolehi walaupun Diana "mencemar duli" datang bertemu keluarga doktor handsome itu di rumah mereka di Pakistan dan sering berkunjung ke rumah ibu saudara Hasnat di London. Kecewa, Puteri Diana kembali aktif memburu suatu permata berharga yang tidak pernah dimilikinya - sebuah cinta sejati.

Mohamed Al Fayed yang oportunis, mengesan kehidupan Diana yang terumbang-ambing selepas dirinya dihina. Tanpa gelaran HRH dia jatuh daripada darjat paling tinggi menjadi orang kebanyakan.
 Dia hilang pengawal peribadi. Diana tidak dapat perlindungan daripada buruan paparazzi yang mahu merakam setiap pergerakannya untuk dijual kepada media yang senantiasa dahaga kepada berita Diana. Diana terpaksa pindah ke sebuah flet kecil dalam kompleks Istana Kensington, kediaman kerabat-kerabat jauh keluarga diraja British. Jauh beza daripada Istana Buckingham, Istana Windsor, Istana Balmoral, rumah agam Sandringham maupun Clarence House, rumah rasmi Putera Wales di Westminster. Diana dipulaukan keluarga Diraja. Semua ini dikatakan atas arahan Putera Philip yang senantiasa mempertahankan darjat kemuliaan keluarga diraja daripada tercemar. Kita tentu familiar dengan watak Tengku Mukri lakonan S.Kadarisman dalam filem Antara Dua Darjat. Tengku Mukri adalah Prince Philip dalam episod Diana. Lama sebelum bercerai secara rasmi dengan Putera Charles, bapa mertuanya Putera Philip telah menghantar dua pucuk surat amaran kepada Diana. Surat-surat itu dikatakan mengecam dan menghina Diana. Mohamed Al Fayed memang membenci Putera Philip. Suami Queen itu juga membenci Mohamed Al Fayed. The feeling is mutual. Banyak cerita hodoh Putera Philip didedahkan kepada media. Teka akhbar mana yang menyiarkannya? Daily Mirror milik Mohamed Al Fayed.

Musim panas 1997 adalah percutian pertama Puteri Diana selepas tersingkir daripada Istana Buckingham. Summer holiday memang senantiasa ditunggu Diana kerana dia boleh bercuti secara bebas bersama putera-puteranya William dan Harry, jauh daripada protokol diraja dan perhatian pasukan keselamatan. Mohamed Al Fayed menawarkan sesuatu yang tidak dapat ditolak oleh Puteri Diana. Dia menjemput Puteri Diana bercuti bersama keluarganya di Laut Mediterranean dalam kapal mewah miliknya Janokal. Diana menerima dengan senang hati. Antara keluarga Mohamed Al Fayed dalam percutian itu ialah anak sulungnya Dodi Al Fayed. Percutian itu menggembirakan Diana. Dia dilayan lebih hebat daripada kerabat utama diraja. Kemewahan tanpa sekatan dan protokol. Inilah kehidupan yang diimpikannya.

Percutian di Laut Mediterranean itu tidak berakhir setakat itu. Ia disambung dengan beberapa siri lain. Kali ini Mohamed Al Fayed tidak ada. Ia percutian peribadi Diana dan Dodi. Hubungan mereka dihidu oleh media. Paparazzi berkeliaran di merata tempat yang bakal disinggahi Diana seperti jeti, lapangan terbang, hotel, kedai emas dan lain-lain. Ada paparazzi sangggup menyewa bot laju dan helikopter dengan harapan mendapat sekeping gambar yang boleh dijual dengan harga ribuan malah jutaan dolar kepada media. Foto papazzi yang paling ekslusif ialah gambar jarak jauh Dodi mengucup Diana ketika mereka berjemur atas geladak kapal mewah Jonikal. Aku menyaksikan kegilaan media tabloid ini sepanjang musim panas 1997. Diana yang direject oleh Dr Hasnat cuba mencari pengganti. Dia menaruh harapan kepada Dodi pula. Dodi yang bertunang dengan model Amerika meninggalkan tunangnya untuk memiliki Diana. Hubungan summer fling itu berakhir dalam terowong Alma di Paris. Kedua-duanya terbunuh dalam situasi yang misteri. Teori konspirasi timbul masih  tidak padam hingga sekarang walaupun siasatan kehakiman di Paris dan London memutuskan kemalangan itu disebabkan kecuaian pemandu yang cuba lari daripada paparazzi yang mengekori kereta pasangan yang malang itu.

foto Diana dan Dodi yang dipamerkan di Harrods 
selama berbulan-bulan selepas kematian mereka

Kematian Diana dan Dodi meremukkan hati Mohamed Al Fayed. Dia menafikan dia perancang kepada musibah yang berlaku. Dia mengaku dia yang mengaturkan perjalanan terakhir pasangan itu di Hotel Ritz Paris termasuk memilih pemandu Henri Paul yang separuh mabuk tetapi ia cuma tindak balas terdesak kepada paparazzi yang mengekori setiap inci pergerakan pasangan malang tersebut.  Bila ditanya adakah dia mengatur "cinta" Diana dan Dodi, Mohamed Al Fayed menjawab dengan bijak. Dodi 42 tahun dan Diana 36 tahun telah dewasa dan kedua-duanya pernah berkahwin sebelum bertemu. Dia gembira melihat hubungan keduanya bercambah tetapi dia paling gembira dapat membantu Diana menikmati kegembiraan di saat-saat akhir kehidupannya di dunia ini.

Mohamed Al Fayed tidak dijemput ke majlis pengkebumian Diana. Dia membuat upacaranya yang tersendiri. Dia meletakkan foto Diana dan Dodi di sudut utama Harrods untuk tempuh yang panjang untuk dilihat oleh semua orang. Ketika aku berkunjung ke Harrods berbulan-bulan kemudian foto Diana dan Dodi yang tersenyum itu masih dipamerkan. Untuk Dodi, bapanyanya mengarahkan semua milik peribadi di flet mewahnya di Park Lane tidak disentuh dan kaset ayat-ayat Al Quran dimainkan tanpa henti.

Sabtu 6 September 1997 Diana diberi penghormatan terakhir. Aku sekeluarga terpaku di depan kaca tv menonton lintas langsung yang ditonton juga oleh 35 juta penduduk Great Britain dan lebih 2 bilion seluruh dunia menjadikannya lintas lansung paling tinggi ditonton di UK hingga ke hari ini. Di majlis rasmi di Westminster Abbey adik Diana dalam ucapan eulogynya sebagai Earl of Spencer telah menyindir dan menghentam Putera Charles dan Dinasti Windsor yang menurutnya tidak menjaga Diana dengan baik. Malah, sebelum keranda Diana diturunkan ke kuburnya di Althorp dia telah menukarkan bendera kerabat Windsor yang digunakan sejak Diana meninggal dengan bendera keluarga Spencer. Keluarga Diraja British dan keluarga bangsawan Spencer memang ada sejarah perseteruan yang lama.

Beberapa bulan selepas  majlis pengkebumian Diana, Mohamed Al Fayed membuat dakwaan yang menggemparkan iaitu Diana dan Dodi dibunuh oleh perisik British atas arahan Putera Philip. Bertahun-tahun kemudian dia mendakwa Diana mengandung anak Dodi semasa terbunuh. Dia gagal mengemukakan bukti. Sahabat Diana paling rapat Rosa Monkton menafikannya kerana seminggu sebelum terbunuh Diana turun haid. Rosa memberi keterangan dalam siasatan kehakiman Lord Stevens bahawa Diana sengaja mensensasikan hubungannya dengan Dodi untuk menarik perhatian Dr Hasnat Khan dengan harapan Hasnat cemburu dan mengambilnya kembali. Kesian sungguh Diana. Dia mati kempunan cinta sejati. Selepas kematiannya seorang demi seorang bekas kendaknya menjual kisah-kisah intim mereka ketika bersama Diana kepada akhbar. Malah butler (pengurus rumah) yang dipercayainya Paul Burrell juga menjual kisah hidup Diana. Hanya Dr Hasnat Khan kekal reclusive. Dia tidak mengkhianati Diana hingga sekarang. Selepas 2008 dia balik ke Pakistan dan diberitakan bekerja sebagai pakar jantung di Malaysia.

Tahun 2004 Mohamed Al Fayed berpindah ke Switzerland kerana berbalah dengan Income Tax Britain tetapi kembali menetap di Britain setahun kemudian. Setelah memiliki Harrods selama 25 tahun dia menjual gedung mewah itu kepada Kerajaan Qatar pada tahun 2010 dengan harga GBP 1.5 bilion.


4 September 2017
Petaling Jaya












No comments:

Post a Comment