Wednesday 11 December 2013

MOZAC AYER KEROH 2 : MR STUART MATTHEWS

Beberapa minggu selepas kami pelajar-pelajar tingkatan satu pindah ke sekolah di Ayer Keroh kami disertai oleh pelajar-pelajar tingkatan 4 yang rata-ratanya datang dari Johor. Mereka menggantikan pelajar SMS Melaka di Keluang yang dikekalkan di sana. Sekolah atas bukit itu tambah meriah dengan kehadiran lebih seratus orang penuntut baru. Kami mula membuat adjustments  dengan adanya abang-abang tingkatan 4. Tingkatan 4 di bahagi kepada lima kelas. 4A1 dan 4A2 untuk pelajar aliran Inggeris dan 4A3, 4A4 dan 4A5 mengambil aliran Melayu.

Acara di dewan yang pertama ialah sambutan hari guru pada 16 Mei 1976 iaitu dua minggu selepas kami berpindah dari SM Munshi. Semua pelajar berdiri di dalam dewan mendengar ucapan dan melihat persembahan.

Seorang pelajar tingkatan satu, Amran Wahid (kami panggil dia Jepun sebab iras mukanya dan susuknya yang agak pendek) tampil menyanyikan lagu “Sealed with the Kiss”   tanpa mikrofon dan iringan muzik. Aku masih ingat Amran berjalan ke hadapan ke belakang atas pentas dan menggoyangkan tangannya sambil memelodikan..” Though we gotta say goodbye for the summer, baby I promise you this, I send you all my love, every day in a letter, sealed with a kiss….."

Seingat aku peralatan pertama yang dibeli oleh pihak sekolah ialah piano. Setiap perhimpunan piano ini akan dimainkan oleh seorang pelajar tingkatan 4 bernama Farah. Baru-baru ini semasa pertemuan batch pengasas SMS Melaka, aku diberitahu bahawa dia telah pulang ke rahmatullah. Al Fatihah.

Semasa kami berpindah ke Ayer Keroh, asrama puteri tidak berlangsir dan keadaan ini berterusan beberapa bulan. Pengetua Pak Yah menggunakan budi bicaranya membeli langsir untuk asrama puteri. Oleh kerana peralatan pengajaran sekolah masih banyak yang tidak lengkap langkah Pak Yah ini menjadi rungutan sebilangan guru. Seorang guru yang vocal ialah Cikgu Yaakob Sharif yang mengajar matematik. Dia orang kampong aku. Aku dengar cerita dia selalu membantah Pak Yah dalam mesyuarat-mesyuarat. Tahun hadapannya dia bertukar sekolah. Aku tak pasti sama ada dia minta tukar atau ditukarkan. Aku masih naïve ketika itu untuk memahami politik pentadbiran. Aku cuma tahu politik ini bila bekerja dengan kerajaan dua puluh tahun kemudian. Semua orang mesti toe the line atau out you go!

Lebih 90 peratus pelajar ketika itu datang dari kampung dan berketurunan Melayu. Guru-guru pula pelbagai keturunan. Selain Melayu, Cina dan India ada seorang cikgu Mat Saleh, namanya Mr Brian Ridley. Dia mengajar tingkatan 4. Menurut abangku Idham dia mengajar di SMS Keluang sebelum bertukar ke Melaka. Seingat aku cikgu Mat Saleh ni mengajar di SMS Melaka tidak sampai dua tahun. Selepas dia bertukar (atau pulang ke UK) ada dua orang cikgu Mat Saleh lain yang datang iatu Mr White dan Mr Stuart Matthews. Cikgu Mr White ini tidak lama di Ayer Keroh. Apa yang kami ingat ialah isterinya yang datang ke sekolah sekali sekala. Mrs White ini tidak melambangkan susuknya kerana dia wanita Afrika berkulit hitam. Pelajar-pelajar memanggilnya Mrs Black.

Aku tak pernah belajar di bawah Mr Brian Ridley atau Mr White tetapi aku sangat terhutang budi kepada Mr Stuart Matthews. Ini disebabkan jasanya mengajar aku bahasa Inggeris. Aku memang lemah subjek ini berbanding bahasa Melayu. Kelemahan ini aku bawa dari sekolah kebangsaan lagi. Persekitaran sekolah kampung tidak memungkinkan aku cemerlang dalam bahasa Inggeris. Tidak ada seorang pun yang boleh aku jadikan teman bertutur, bagaimana mungkin aku boleh fasih bahasa itu. Kekurangan ini menjadikan aku sedikit rendah diri.

Selepas tamat tingkatan dua pihak sekolah menyusun semula kelas bahasa Inggeris kepada lima set. Aku dan lain-lain pelajar lemah dilonggokkan dalam set 5 iaitu set yang paling corot. Pihak sekolah merasakan ini boleh meningkatkan prestasi pelajar yang lemah dengan memberikan lebih tumpuan kepada mereka. Tetapi kesan sebaliknya berlaku. Ramai di kalangan kami  bertambah rendah diri kerana dianggap lemah. Tindakbalas aku ialah “berkempen” kepada kawan-kawan lain “memboikot” penggunaan bahasa Inggeris dan mengejek kawan-kawan yang speaking. Kami tohmah bahawa mereka cakap bahasa penjajah! Sememangnya kami adalah batch pertama belajar satu aliran bahasa kebangsaan. Ia adalah dasar yang dimulakan oleh Tan Sri Abdul Rahman Yaakob, Menteri Pelajaran pada tahun 1970. Sebenarnya, semuanya ini dalih kami untuk menutup kelemahan diri. Namun segala-galanya berubah bila Mr Stuart Matthews datang ke SMS Ayer Keroh sebagai guru bahasa Inggeris. Dia mengambil cabaran dengan memilih mengajar set paling corot ini.

Mr Stuart Matthews sederhana tinggi tetapi badannya gemuk. Dia menghisap paip dan memakai seluar pendek masa mengajar. Dia seorang yang aktif dan sangat peramah. Dia berjalan agak pantas seperti tergopoh-gapah. Bila berpeluh badannya hapak tetapi bau tembakau paipnya melindungi bau badannya yang tidak menyenangkan itu. Aku ingat bagaimana aku bertutur kali pertama dengannya. Aku masuk lewat ke kelasnya kerana ke tandas. Dia menunggu aku di muka pintu kelas dan menyoal, “where have you been?”. Aku tak tahu nak jawab dengan grammar dan intonasi yang betul, jadi aku hentam saja,”I bin toilet”. Aku tersentak kerana dia tak memperbetulkan bahasa aku yg lintang pukang itu seperti lazimnya yang dilakukan oleh guru-guru lain. Dia sebaliknya memuji aku dalam telo Britishnya. “that’s fantastic Sebrin, now I know that you can speak English” Aku rasa lega dan bangga kerana buat pertama kalinya dalam hidup aku orang putih faham cakap aku. Dalam set 5 dia sering bertanya kami cara pronounce nama-nama kami yang sukar dia menyebutnya. Mazlan Dewa di sebutnya Mazlan Juwa. Kamaruzzaman (Kamal) disebutnya camel. Aku jadi minat belajar Inggeris. Masa itu kami dibekalkan dengan novel-novel klasik yang dipermudahkan. Aku membacanya tanpa jemu. Wuthering Height, The Tales of Two Cities, Sherlock Holmes, Gulliver’s Travels, Dr Jeckyll and Mr Hyde, Jane Eyre, Tom Sawyer, The Count of Monte Cristo, Robinson Crusoe, Treasure Island, The Scarlett Letter, Round the World in 80 days dan pelbagai jodol lain aku baca penuh minat walaupun aku tidak tahu makna semua perkataannya. Aku jarang menggunakan kamus kerana bagiku ia melambatkan pembacaan. Aku hanya mengingatkan perkataan yang sukar dan cuba memahaminya melalui konteks ayat. Dengan cara ini vocab aku bertambah secara tidak langsung.

Ada pula pelajar secara senyap-senyap mengedarkan buku-buku  lucah berbahasa Inggeris. Kata mereka ia boleh improve English. Ada buku-buku terbitan Mills n Boon, buku karangan Harold Robbins dan lain-lain yang sedikit berat. Tapi yang paling berat dan penuh dengan kelucahan ialah novel Romance of Lust yang ditulis oleh anonymous. Bila buku itu sampai ke tanganku kulitnya sudah lusuh sangat kerana ramai orang yang membacanya terlebih dahulu. Buku itu ialah buku klasik zaman Victorian. Pembacaan sering tersangkut bila sampai ke tempat-tempat yang mendebarkan dan menimbulkan rasa gelisah kerana banyak terdapat perkataan-perkataan yang terlalu klasik buat kami….phallus, venus, petticoat, glory hole, genital dan entah apa cekadak lagi. Untuk buku istimewa ini aku terpaksa menggunakan kamus.



Mr Stuart Matthews sekitar tahun 1977 - 1979
(foto Ihsan Haji Azahari Husain)


Ternyata penat lelah Mr Matthews dan usaha aku membuahkan hasil. Dalam peperiksaan SRP aku dapat keputusan yang cemerlang dalam bahasa Inggeris, terbaik dalam set 5 dan setara dengan murid-murid di set 1 dan 2. Mr Matthews berasa bangga dan mencanang nama aku. Kembang kempis hidung dibuatnya. Aku rasa jika cikgu Mat Saleh ini tidak membimbing aku, penguasaan bahasa Inggeris aku tidak akan sebaik sekarang.

2 comments:

  1. Oh my gosh ...you made me tear up ! I truly enjoyed reading this. Thank you my friend. You are special. Paling menggelikan hati saya was that part bila you kata you start to use the kamus only for that victorian book.

    ReplyDelete
  2. Hi Anna, I envied your command of English then...and still. I asked our unofficial school photographer, Azhari Hussin for Mr Matthews's photos but to no avail.... as for the special Victorian book smuggled into the school I have been wondering all these years who the real smuggler was....anyhow he immensely contributed to my love for other Victorian novels and I still enjoy watching costumed films depicting Victorian era.....happy reading Anna!

    ReplyDelete