Wednesday 4 December 2013

NASIB IBU MARIAYEE


Ibu Mariayee sedikit gemuk. Kulitnya cerah dan wajahnya manis. Waktu kali pertama dia di bawa ke hadapanku dalam kamar majistret untuk perintah reman, dia diam sahaja. Dia tidak menunjukkan sebarang reaksi. Expressionless. Sedih tidak, suka pun tidak. Aku memberi perintah reman selama 14 hari iaitu tempoh maksima yang diperuntukkan dalam Kanun Prosedur Jenayah ketika itu. Sememangnya polis berharap tempoh reman yang maksima untuk menyiasat kes-kes yang berat. Kalau jenayah kecil seperti curi rambutan, bergaduh dan yang sepertinya aku biasanya beri reman sehari dua saja atau terus beri perintah ikat jamin tanpa reman.

Dua minggu kemudian dia dibawa sekali lagi. Kali ini dia dituduh di mahkamah terbuka. Dari atas meja majistret yang tinggi aku melihat galeri mahkamah penuh sesak dengan sanak saudara Mariayee dan orang awam. Pemberita dari berbagai media memenuhi tempat khas mereka yang biasanya kosong.
Ibu Mariayee dituduh membunuh anaknya sendiri dengan memaksanya meminum racun di bawah seksyen 302 Kanun Kesiksaan,. Kaum keluarganya ramai yang menangis. Dia tenang sahaja. Tiada riak takut atau sedih. Di peringkat mahkamah majistret tiada pengakuan diambil di bawah prosedur bicara siasatan awal (preliminary enquiry). Di mahkamah, prosedur ini dipanggil PE. Ia dijalankan bagi memastikan ada bukti untuk menuduhnya membunuh dengan niat. Jika cukup bukti dia akan dipindahkan ke mahkamah tinggi Shah Alam di mana dia akan dibicarakan dan pengakuannya akan diambil. Di situ jika sabit dia akan dijatuhkan  hukuman mati.

Aku menetapkan tarikh sebutan semula kerana ibu Mariayee dihantar ke hospital bahagia untuk rawatan psikiatri. Ini prosedur biasa untuk menentukan dia benar-benar waras semasa kejadian bunuh tersebut. Beberapa bulan kemudian dia di bawa semula ke mahkamah. Laporan doktor pakar mengesahkan dia waras dan boleh dibicarakan. Aku menetapkan dua minggu sebagai tarikh pendengaran PE yang akan berlangsung beberapa bulan selepas itu. Sementara menunggu perbicaraan ibu Mariayee di reman di penjara.
Entah mana silapnya, setiap kali kes ditetapkan untuk pendengaran, pihak pendakwa meminta penangguhan. Inspektor Goh, pendakwa di mahkamah ketika itu mengemukakan berbagai-bagai alasan. Aku dapat rasakan bahawa alasan-alasan itu seperti dibuat-buat. Sebenarnya polis tidak bersedia. Dari segi perundangan kes seperti ini mudah sahaja dan ia tidak akan memerlukan saksi-saksi yang ramai untuk dipanggil memberi keterangan. Aku menjangkakan bicara boleh tamat dalam tempoh seminggu. Tetapi kerumitan kes ini ialah saksi awam semuanya ada pertalian darah dengan tertuduh (ibu Mariayee). Mereka serba-salah. Mariayee telah mati. Tentu mereka tidak mahu ibu mereka mati pula di tali gantung. Lazimnya pendakwa yang berpengalaman akan tahu sama ada saksi-saksi mereka boleh dikawal atau tidak dalam memberi keterangan di mahkamah.

Kes ditangguh beberapa kali. Aku sudah mula hilang sabar dan memberi amaran kepada pendakwa bahawa mahkamah akan  membebaskan tertuduh tanpa melepaskannya. Ini dipanggil Discharge Not Amounting to Acquittal (DNAA). Maknanya, tertuduh akan dibebaskan daripada tahanan reman di penjara tetapi polis boleh mendakwanya semula atas pertuduhan yang sama bila bersedia kelak. Perintah DNAA ini amat digeruni oleh semua pendakwa kerana ia melambangkan kerja cincai.mereka. Pendakwa polis lazimnya dibelasah teruk oleh Timbalan Pendakwa Raya apabila kertas siasatan dengan perintah DNAA dihantar ke Jabatan Peguam Negara.

Masa berlalu suasana bertukar. Hari berganti minggu, minggu berganti bulan. Bulan berganti tahun. Kes Mariayee belum juga dibicarakan. Di akhir tahun 1989 aku mendapat arahan pertukaran daripada Pejabat Ketua Pendaftar Mahkamah Agong. Ketua Pendaftar ialah ketua jabatan untuk semua majistret, hakim sesyen dan pegawai-pegawai kehakiman seluruh Malaysia. Ia ditandatangani oleh Puan Rahmah Hussin (beliau kemudiannya dilantik menjadi Hakim Mahkamah Tinggi dan bersara sebagai Hakim Mahkamah Persekutuan). Aku ditukarkan ke mahkamah majistret Kajang.

Tempat aku di mahkamah majistret KKB diambil alih oleh Christopher Lopez. Dia seorang Serani berumur sekitar 50an. Chris Lopez lambat memasuki perkhidmatan kerana bekerja dahulu sebagai pegawai penyiaran di RTM sebelum mengambil ijazah undang-undang secara jarak jauh daripada University of London. Dia berkhidmat di mahkamah majistret Kuala Lumpur sebelum ke KKB.

Dalam menjalankan tugasnya Chris Lopez sangat tegas dan seorang yang no nonsence.  Di luar kerja dia seorang yang baik hati dan teman aku bergurau-senda. Suaranya garau dan sangat menarik. Dia mendapat kebenaran daripada Hakim Besar Malaya untuk bekerja sebagai pembaca berita radio Inggeris RTM di luar masa pejabat. Kebenaran diberi selagi dia menggunakan suaranya sahaja. Aku selalu menelefonnya dari Kajang dan aku akan memulakan percakapan dengan cuba meniru suara garaunya,” This is Chris Lopez for your evening news from Kajang…” Dia akan ketawa terbahak-bahak

Kali pertama kes ibu Mariayee di bawa di hadapan majistret Chistopher Lopez, pendakwa Inspektor Goh sudah disumpit dengan berbagai-bagai soalan dan amaran diberikan bahawa penangguhan yang diluluskan adalah penangguhan kali yang terakhir. Apabila pendakwa tidak juga bersedia pada tarikh yang ditetapkan Chris Lopez tanpa ragu mengeluarkan perintah bahawa ibu Mariayaee dibebaskan tanpa dilepaskan (DNAA). Selepas dia dibebaskan aku mendapat tahu daripada kakitangan mahkamah KKB bahawa dia dibawa lari kerana kaum kerabatnya bimbang dia akan didakwa semula. Aku tidak lagi mendengar sebarang cerita mengenai ibu Mariayee selepas itu.

Beberapa tahun selepas itu Chris Lopez menyertai aku sebagai Penolong Kanan Pendaftar (SAR) Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur. Kami SAR yang muda-muda sering berjenaka dengannya semasa mesyuarat. Aku mengusiknya, “you look like a high court judge, what business have you got to be with us young chickos here? Dia akan ketawa berdekah-dekah. Tidak lama kemudian dia bersara wajib apabila mencapai umur 55 tahun. Semasa jamuan perpisahan dia berucap melafazkan rasa gembiranya kerana dapat menjalankan tugasnya sebagai pegawai kehakiman tanpa mengambil sebarang rasuah walaupun terdapat percubaan-percubaan untuk menyogoknya. Beberapa tahun selepas itu, di suatu pagi dia tidak keluar dari bilik air semasa bercukur. Dia dijumpai mati akibat serangan sakit jantung. Rest in peace, Chris!

No comments:

Post a Comment