Wednesday 25 September 2013

MOZAC - SAMBUNGAN 2

Di sekolah Menengah Munshi Abdullah (SMMA) aku merasai kehidupan asrama buat kali pertama. Petang pertama kami beratur di luar dewan makan dan  ketua murid SMMA Mohamad Baro (kebetulannya berasal dari Kg RCB) memberi ucapan. Selepas itu ketua AJK makanan memaklumkan kami menu makan malam itu. Menu? itulah kali pertama aku mendengar perkataan itu!

Aku diletakkan di satu meja di mana terdapat seorang pelajar keturunan cina bernama Lim Chong Fong. Matanya sepet sekali. Aku jadi tidak berselera kerana dia makan menggunakan  jari dan bila dia menyentuh lauk-lauk dan sayuran aku merasa loya. Itulah kali pertama aku makan satu hidangan dengan orang cina. Tapi lama-kelamaan perasaan itu hilang.

SMMA hampir dengan lapangan terbang Batu Berendam. Pada "outing" pertama di hari Sabtu aku dan beberapa kawan berjalan kaki beberapa batu menunggu kapal terbang jenis Fokker Friendship turun mendarat dan berlepas. Kalau tidak silap hanya dua kali sehari kapal terbang MAS itu mendarat.

Dalam perjalanan balik kami singgah di sebuah kilang roti tidak jauh dari sekolah. Hajat aku untuk membeli roti manis yang tengahnya berisi mentega terbantut bila melihat towkay cina yang membelah roti sambil menyapukan mentega itu hanya memakai seluar pendek dan singlet. Dia berpeluh-peluh dan aku merasa loya bila melihat bulu ketiaknya yang panjang.

Dalam bilik yang dipanggil "dorm" (singkatan dormitory) kami pelajar SMS Melaka dikumpulkan dalam blok yang sama. Setiap dorm mengandungi lebih kurang 10 orang kerana kami disediakan katil setingkat (kalau dua tingkat dipanggil double decker). Pelajar lelaki ditempatkan di Asrama Putera dan pelajar perempuan di Asrama Puteri yang terletak seberang padang. Kami dipantau oleh beberapa penuntut tingkatan enam. Ini untuk mengelakkan perbuatan buli yang disebut "ragging".

Tidak ada siapapun yang suka kena ragging. Pelajar-pelajar baru akan disuruh melakukan perbuatan-perbuatan yang tak masuk akal. Aku disuruh duduk bawah katil dan tangkap nyamuk. Kawan aku namanya Rafie disuruh membilang angka dengan menambahkan "tart" di hujungnya. Jadi dia akan kira satu tart...dua tart..tiga tart...dan seterusnya. Bila sampai lapan tart  dia diherdik kerana dikatakan mencarut! Semasa tidur ada senior nakal yang menjadikan katil single decker kepada double decker. Esoknya ramai yang bangun dan terhantuk katil di atas.
Tidak semua pelajar baru mengikut arahan-arahan yang tidak masuk akal ini. Seorang daripadanya ialah Nasiruddin Kamarudin, anak seorang pengetua sekolah. Atas kedegilannya dia dipanggil "kepala batu". Lama kelamaan dia dipanggil "Batu". Nama itu kekal kepada kami sehingga kini.

Warden kami yang pertama ialah Cikgu Mohd Rani Mokhtar. Dia dibenci oleh pelajar-pelajar SMMA kerana sikapnya yang tegas dan terlalu melindungi kami daripada SMS Melaka. Dia juga sangat garang kepada kami. Dia mengajar Bahasa Malaysia tapi mengikut katanya dia dilatih sebagai guru matematik semasa di maktab. Sebelum datang ke SMS Melaka dia bertugas di SMS Pahang. Masa yang dia selalu naik angin ialah semasa membayar duit tuntutan perjalanan baling kampung. Pantang silap kira, ada saja pelajar yang kena tampar atau jerkah. Azahari Husin yang tinggal di Bukit Baru selalu menjadi bahan ketawa kami sekarang kerana membuat tuntutan juga walaupun jarak rumahnya dengan sekolah dekat sangat. Cikgu Rani akan melaung nama dan jumlah tuntutan kami. Kepada Azahari dia akan melaung, "Azahari Husin...Bukit Baru...40 sen!"

Di tepi Asrama Putera ada sebuah gelanggang basketball. Di situ kami selalu terlihat pelajar lelaki SMMA yang tidak membawa pakaian senaman disuruh membuka seluar sekolah dan bermain basketball dengan seluar dalam sahaja. Guru senaman itu berketurunan cina. Atas ketegasannya yang agak tidak munasabah itu dia digelarkan "komunis" oleh pelajar-pelajar SMMA.

Lazimnya kami dibenarkan balik ke rumah sebulan sekali tetapi baru dua minggu bersekolah di SMMA kami mendapat cuti mengejut yang menyedihkan. Kami mendapat cuti khas dua hari kerana Perdana Menteri Tun Abdul Razak meninggal dunia di London pada 14 Januari 1976. Semua pelajar SMS Melaka balik kampung.

Itulah kali pertama aku balik sendiri ke kampung menaiki bas. Sampai di Kg RCB aku berjalan kaki kira-kira tiga batu untuk sampai rumah di Paya Lebar. Riuh aku menceritakan pengalamanku di asrama kepada emak.


No comments:

Post a Comment